Motorfabrikant Arc dreigt vroegtijdig ten onder te gaan
Amper twee maanden nadat ze ruim een miljoen dollar hadden inzamelden een crowfundings-actie lijkt het einde voor Arc Motorcycles al in zicht. Nog voordat we de bijzondere Vector, die tijdens de EICMA in 2018 hoge ogen gooide, rijdend gezien hebben stevent het bedrijf af op een faillissement.
Zover is het nog niet, want Arc – dat sinds september onder curatele staat – heeft nog tot 10 oktober om de zaakjes op orde te krijgen. Lukt dat niet, dan wordt er gestart met de verkoop van liquide middelen.
Arc Vehicle Ltd, dat werd ondersteund door de investeringstak van Jaguar/Land Rover, had naar eigen zeggen de meest geavanceerde elektrische motorfiets ter wereld in de planning staan. Die bewering wordt vooral kracht bijgezet door het door Arc ontwikkelde Human Machine Interface-systeem. Zo zou het dashboard niet op de motor zelf, maar in een HUD in de bijgeleverde helm zitten. Ook de jas van Arc moest een wezenlijk onderdeel van de Vector worden. Deze werd namelijk voorzien van haptische waarneming. Iets dat volgens Arc voor een nog completere motorrijervaring moet zorgen.
Volgens Arc zou de Vector, met als kloppend hart een 399 Volt elektromotor, een actieradius van 436 kilometer gecombineerd hebben. Daarnaast zou de accu, middels de quick charge-poort, in slechts 40 minuten weer volgeladen zijn. Ook op het gebied van design werd kosten noch moeite gespaard. Zo kreeg de Vector een carbon monocoque-frame en werd de voorzijde uitgerust met een naafbesturing die zou moeten sturen als een conventionele voorvork. De onderdelen die Arc niet zelf kon maken, werden bij premium-merken ingeslagen. Denk hierbij aan Öhlins en Brembo.
Zoals vaker het geval met dit soort projecten, moest ook de Vector een zeer exclusieve machine worden. Het bedrijf was daarom van plan om na de 399ste Vector te stoppen met produceren. Hoeveel er al van de 114.000 dollar kostende motorfiets besteld waren, is niet bekendgemaakt.