Nieuws

MotoPlus 07 | Motor van het Jaar-verkiezing 2021

Elk jaar weer brengt motorrijdend Nederland (en Europa) haar stem uit in de Motor van het Jaar-verkiezing. Dit jaar ontvingen wij de stem van ruim 7.000 MotoPlus-lezers, de hoogste score tot nu toe! Welke motoren mogen zich de beste in hun klasse noemen en, nog belangrijker, wie gaat er met de winst vandoor?

Naast de Motor van het Jaar-verkiezing hebben we niet één, niet twee, maar driemaal een eerste test! Hoofdredacteur Eric Bulsink voelde de (ver)nieuw(d)e MT-09 van Yamaha eens flink aan de tand. Yamaha’s derde generatie van de populaire driecilinder naked kreeg voor 2021 een aantal upgrades. Zo werd hij in totaal 4 kilo lichter (rijklaar 198 kg), kreeg hij 42cc meer dan zijn voorganger en werd het rudimentaire Lcd-display vervangen door een TFT-versie. Een eerste indruk van de nieuwe driepitter.

Een 200 PK supercharged hypernaked klinkt al vrij speciaal, toch? Daar leek Kawasaki iets anders over te denken, want de Japanners voegden wat extra’s toe aan haar Ninja Z H2 en kwamen met de Z H2 SE. Neen, niet alleen de laatste twee letters (Special Edition) werden toegevoegd, ook kreeg de 4-in-lijn een ander compressiewiel, smallere inlaatkanalen en kleinere gaskleppen. Maar is de SE wel echt zo speciaal, of is ‘ie bijna identiek met de “gewone” en heeft de SE alleen een hoger prijskaartje? Onze bevindingen!

We verruilen het asfalt voor een stukje offroad, en wel met de KTM 890 Adventure R. De uit Mattighofen afkomstige allroad is de grote broer van de 790 Adventure R en om die reden hebben we laatstgenoemde bij de eerste test van de 890 ook maar meegenomen om te kijken wat, naast de cc’s, de onderlinge verschillen zijn.

Terug naar het asfalt en de Japanners, voor een generatietest van de Kawasaki Z750, Z800 en Z900. De middenklasse nakeds zijn nog altijd een succes, maar wat maakt ze nou zo populair? Om daar achter (proberen) te komen nemen we alle drie eens flink onder de loep.
Daarnaast gaan we naar de meest verlaten staat van Amerika, Utah. Met zijn fabelachtige landschappen en fantastische wegen kroont deze staat zich tot een heus motorparadijs! Reden voor ons om eens een kijkje te nemen!

Sport is er natuurlijk ook. De MotoGP reed in Qatar de Barwa Grand Prix op het Losail International circuit. Onze GP-man Frank Weeink blikt terug op een zinderende openingswedstrijd, en brengt daarnaast alle nieuwtjes uit de Paddock.

Bovenstaande is natuurlijk maar een kleine greep uit de complete inhoud van de nieuwe editie. De complete inhoud, met onder andere onze (toer)bandentest, vind je hieronder. Wij wensen je bij deze alvast veel leesplezier!

Inhoud MotoPlus 07
TEST

EERSTE TEST: Yamaha MT-09
EERSTE TEST: Kawasaki ZH2 SE
EERSTE TEST: KTM 890 Adventure R
GENERATIETEST: Kawasaki Z750-Z800-Z900

VERKIEZING

MOTOR VAN HET JAAR VERKIEZING 2021

PRAKTIJK

BANDENTEST: 6 sets toerbanden

REIZEN

UTAH, VERENIGDE STATEN

REPORTAGE

MIJN TROTS: Harold en Patrick Geurds en hun BMW’s R1200ST

SPORT

MOTOGP: Barwa, Qatar

RUBRIEKEN

WARMDRAAIEN
NEWSFLASH
COLUMN: Hugo Pinksterboer
SPOTLIGHT
INTERVIEW: Onderweg
MOTO+FOTO
STRIP: Motomania
VOLGEND NUMMER
COLOFON

MOTOREN IN DIT NUMMER

BMW C400x/GT
Kawasaki Z H2 SE
Kawasaki Z750
Kawasaki Z800
Kawasaki Z900
KTM 890 Adventure R
Triumph Speed-E
Yamaha MT-09

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.