MotoPlus 07 | Motor van het Jaar-verkiezing 2021
Elk jaar weer brengt motorrijdend Nederland (en Europa) haar stem uit in de Motor van het Jaar-verkiezing. Dit jaar ontvingen wij de stem van ruim 7.000 MotoPlus-lezers, de hoogste score tot nu toe! Welke motoren mogen zich de beste in hun klasse noemen en, nog belangrijker, wie gaat er met de winst vandoor?
Naast de Motor van het Jaar-verkiezing hebben we niet één, niet twee, maar driemaal een eerste test! Hoofdredacteur Eric Bulsink voelde de (ver)nieuw(d)e MT-09 van Yamaha eens flink aan de tand. Yamaha’s derde generatie van de populaire driecilinder naked kreeg voor 2021 een aantal upgrades. Zo werd hij in totaal 4 kilo lichter (rijklaar 198 kg), kreeg hij 42cc meer dan zijn voorganger en werd het rudimentaire Lcd-display vervangen door een TFT-versie. Een eerste indruk van de nieuwe driepitter.
Een 200 PK supercharged hypernaked klinkt al vrij speciaal, toch? Daar leek Kawasaki iets anders over te denken, want de Japanners voegden wat extra’s toe aan haar Ninja Z H2 en kwamen met de Z H2 SE. Neen, niet alleen de laatste twee letters (Special Edition) werden toegevoegd, ook kreeg de 4-in-lijn een ander compressiewiel, smallere inlaatkanalen en kleinere gaskleppen. Maar is de SE wel echt zo speciaal, of is ‘ie bijna identiek met de “gewone” en heeft de SE alleen een hoger prijskaartje? Onze bevindingen!
We verruilen het asfalt voor een stukje offroad, en wel met de KTM 890 Adventure R. De uit Mattighofen afkomstige allroad is de grote broer van de 790 Adventure R en om die reden hebben we laatstgenoemde bij de eerste test van de 890 ook maar meegenomen om te kijken wat, naast de cc’s, de onderlinge verschillen zijn.
Terug naar het asfalt en de Japanners, voor een generatietest van de Kawasaki Z750, Z800 en Z900. De middenklasse nakeds zijn nog altijd een succes, maar wat maakt ze nou zo populair? Om daar achter (proberen) te komen nemen we alle drie eens flink onder de loep.
Daarnaast gaan we naar de meest verlaten staat van Amerika, Utah. Met zijn fabelachtige landschappen en fantastische wegen kroont deze staat zich tot een heus motorparadijs! Reden voor ons om eens een kijkje te nemen!
Sport is er natuurlijk ook. De MotoGP reed in Qatar de Barwa Grand Prix op het Losail International circuit. Onze GP-man Frank Weeink blikt terug op een zinderende openingswedstrijd, en brengt daarnaast alle nieuwtjes uit de Paddock.
Bovenstaande is natuurlijk maar een kleine greep uit de complete inhoud van de nieuwe editie. De complete inhoud, met onder andere onze (toer)bandentest, vind je hieronder. Wij wensen je bij deze alvast veel leesplezier!
Inhoud MotoPlus 07
TEST
EERSTE TEST: Yamaha MT-09
EERSTE TEST: Kawasaki ZH2 SE
EERSTE TEST: KTM 890 Adventure R
GENERATIETEST: Kawasaki Z750-Z800-Z900
VERKIEZING
MOTOR VAN HET JAAR VERKIEZING 2021
PRAKTIJK
BANDENTEST: 6 sets toerbanden
REIZEN
UTAH, VERENIGDE STATEN
REPORTAGE
MIJN TROTS: Harold en Patrick Geurds en hun BMW’s R1200ST
SPORT
MOTOGP: Barwa, Qatar
RUBRIEKEN
WARMDRAAIEN
NEWSFLASH
COLUMN: Hugo Pinksterboer
SPOTLIGHT
INTERVIEW: Onderweg
MOTO+FOTO
STRIP: Motomania
VOLGEND NUMMER
COLOFON
MOTOREN IN DIT NUMMER
BMW C400x/GT
Kawasaki Z H2 SE
Kawasaki Z750
Kawasaki Z800
Kawasaki Z900
KTM 890 Adventure R
Triumph Speed-E
Yamaha MT-09