MotoPlus 04 | Dit zijn de grootste sleutelmissers!
Het geeft veel voldoening als je het motoronderhoud of een technisch probleem helemaal zonder hulp zelf kun oplossen. Alleen kan dit ‘door schade en schande wijs worden-principe’ bij het sleutelen aan je motorfiets soms aardig in de financiële papieren lopen. Daarom zetten wij in de nieuwste MotoPlus de grootste sleutelzonden op een rij, zodat jij ze niet meer hoeft te maken. Een ezel stoot zich immers…
Alvast een tipje? Maak foto’s! Je zult vast wel eens met de handen in het haar gezeten hebben om je niet meer weet hoe het onderdeel precies in elkaar stak. Of dat je aan het eind alsnog met een handvol extra onderdelen zat. Die frustraties zijn in de huidige tijd echt niet meer nodig. Maak, iedere keer dat je iets van de motor haalt, eert een foto met je smartphone.
Aan motoren ontbreekt het deze uitgave ook niet. Zo gingen we onder meer op pad met de nieuwe MV Agusta Rush 1000. Een afgeleide van de MV Agusta Brutale Rush. De vraag naar die exclusieve dragster was namelijk dusdanig groot, dat de Italianen er ook een Euro5-goedgekeurde productiemodel van besloot te maken. Daarnaast kun je ook een uitgebreid verslag lezen van de Aprilia Shiver 900 die onze 50.000 km duurtest heeft afgelegd. Afwijkend van de norm, met een paar scherpe randjes, maar onderschat. Hij legde de 50.000 kilometer overwegend onopvallend en goed af. Hoe goed precies, bleek bij de demontage.
In de vergelijkingstest hebben we deze uitgave drie scrambers tegenover elkaar gezet. De ruigere invulling van het concept retro is immers behoorlijk populair. Daarom namen we een tweecilinder Ducati mee, en vergeleken we hem met de eenpitters van Fantic en Mash.
In de reeks interviewen met de Nederlandse importeurs is het dit keer de beurt aan Moteo Nederland. Vanuit het kantoor in Ede verzorgt het bedrijf de import van Benelli motorfietsen, SYM
scooters, Peugeot scooters, Super Soco elektrische scooters en Derbi bromfietsen. Wij zaten met CEO Filip Menschaert en sales manager Sander Velthuizen aan tafel om ze naar de hoed en rand te vragen over Moteo, en over de plannen met Benelli.
Reizen doen we MotoPlus 04 uiteraard ook, en wel in in de Balkan. Het plan was om via de Balkan door te steken naar Montenegro. De weinig florissante weersomstandigheden en niet helemaal meewerkende techniek dwingen ons echter een andere kant op. Uiteindelijk komen we gewoon in Montenegro aan, maar ook daar houden de verrassingen niet op!
Zoals altijd is bovenstaande slechts een kleine greep uit wat er allemaal in de nieuwste MotoPlus staat. De inhoudsopgave hieronder laat zien waar je je nog meer op kunt verheugen. Wij wensen je alvast heel veel leesplezier!
Inhoud MotoPlus 04
TEST
EERSTE TEST: MV Agusta Rush 1000
DUURTEST: Aprilia Shiver 900
DUURTEST: update duurtestpark
VERGELIJKINGSTEST: 3 scramblers
PRAKTIJK
SLEUTELZONDEN
ALLES OVER BELADING
TASSEN EN KOFFERS
TIPS & TRICKS
OCCASION: Triumph Speed Triple
REIZEN
BALKAN
ROADBOOK-TOUR: Zeeuws-Vlaanderen
REPORTAGE
INTERVIEW: Filip Menschaert en Sander Velthuizen, Moteo Nederland
INTERVIEW: specialbouwer Luuc Muis
MIJN TROTS: Greg Barnes en zijn Kawasaki KL600
RUBRIEKEN
WARMDRAAIEN
NEWSFLASH
SPOTLIGHT
INTERVIEW: Onderweg
MOTO+FOTO
STRIP: Motomania
VOLGEND NUMMER
COLOFON
MOTOREN IN DIT NUMMER
Aprilia Shiver 900
Ducati Scrambler Icon Dark
Fantic Caballero Scrambler 500
Indian Chief
Mash X-Ride 650 Classic
MV Agusta Rush 1000
Triumph Speed Triple