Eicma 2018: Benelli schakelt op
Waar Benelli nog niet zo heel lang geleden bekend stond om haar heerlijk vuig lopende dikke driecilinder, maakte het na de Chinese overname vooral lichtere machines, met de 500-lijn als uithangbord.
Komend jaar schakelt Benelli op.
Benelli 752S
Zo komt het bedrijf met de nieuwe 752S, een fris ogende middenklasse naked. Hart van deze machine is een 750 cc paralleltwin met 77 pk bij 8.500 toeren en 67 Nm bij 6.500 toeren, prettige cijfers om lekker op te schieten en tegelijkertijd vriendelijk genoeg om niemand af te schrikken.
De twin hangt in een fraai ogend vakwerkframe van stalen buis, terwijl ook de swingarm een soortgelijke constructie heeft. De voorpartij wordt gekenmerkt door een dikke 50 millimeter Marzocchi voorvork terwijl de achterzijde wordt afgeveerd door een monoschokdemper met verstelbare veervoorspanning.
Benelli 502C
Ook de 500-lijn van Benelli wordt uitgebreid. Daar met de nieuwe 502C. Een stoere urban cruiser die richting de naked kant hangt met een hoogte van 750 millimeter en opvallende LED-koplamp. Net als de andere 500’s heeft de 502C een 47,6 pk sterke paralleltwin, die in een vakwerkframe van stalen buis hangt. De nieuwe 502C wordt komend voorjaar leverbaar in zwart en rood, een prijs is nog niet bekend.
Imperiale 400
Om dat roemrijke verleden van Benelli te eren, komt het nu Chinese concern komend voorjaar met de Imperiale 400. Een ode aan de MotoBi-modellen uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. De Imperiale wordt aangedreven door een nieuw luchtgekoelde eencilinder met enkele bovenliggende nokkenas, dat is gemonteerd in een stalen dubbel wiegframe. Het vermogen is met 20 pk allesbehalve overweldigend, maar met een machine als deze wil je natuurlijk alleen maar lekker ontspannen het asfalt onder de fraaie spaakwielen door laten rollen.