Nieuws

Met deze meer dan 300 motorfietsen mag je in 2024 in Tirol rijden

Het rijverbod in het Oostenrijkse Tirol voor motoren met meer dan 95 dB(A) stationair geluid blijft ook in 2024 van kracht. We zetten de huidige modellen die daar nog mogen rijden voor je op een rijtje.

Stel je voor dat je een boete krijgt voor iets dat niet bestraft kan worden. Dat is precies wat het permanente rijverbod in de districten Reutte en Imst in het Oostenrijkse Tirol is sinds het in 2020 werd ingevoerd. Van 15 april tot 31 oktober mag er op zes weggedeelten niet meer worden gereden met motoren met een stationair geluidsniveau van meer dan 95 dB(A).

Onbeduidend getal is de limiet in Tirol

Het kan de beleidsbepalers achter de rijverboden in Tirol waarschijnlijk weinig schelen dat stationair geluid niets gemeen heeft met rijgeluid en bovendien ook niet gereguleerd is. En omdat zelfs de Europese Commissie hier geen overtreding van de wet ziet, hebben je als getroffen motorrijder twee opties. Ten eerste: de regio mijden. Ten tweede: rijden op een motorfiets waarvoor niet meer dan 95 dB(A) stationair geluid is geregistreerd.

Onze collega’s van ons Duitse zusterblad Motorrad doorzochten hun database als onderdeel van een gepland proefproject in het Duitse district Holzminden, waar een rijverbod boven 90 dB(A) stationair geluid dreigt. Sinds 2019 heeft het Motorrad-testteam de stationaire geluidswaarden van liefst 414 actuele motorfietsen geregistreerd. 321 daarvan zijn vrijgesteld van het rijverbod in Tirol. Hiertoe behoren ook bekende luidruchtige motoren (in beweging), zoals de Italiaanse V4-modellen van Aprilia, de Tuono en de RSV4, evenals de Ducati Multistrada. Interessant is dat precies het tegenovergestelde te zien is bij tal van motorfietsen die in de praktijk onopvallend zijn, waarvoor op basis van hun stationaire geluid nog net een rijverbod geldt, maar die op de weg als fluisterstil worden beschouwd.

Probleem: het echte rijgeluid van sommige van deze modellen wordt waargenomen met een zeer hoge luidheid – een psycho-akoestische grootheid. Het volume is meetbaar, maar we nemen die luidheid juist individueel waar. Met andere woorden, de kans dat je in Tirol legaal op een luide motor rijdt, is groter dan dat je op een stille motor rijdt waarvan het irrelevante stationaire geluid – deels omwille van de leeftijd – boven een wettelijk niet meetbare limiet ligt. Hetzelfde geldt voor de 144 motoren die onder de geplande en even twijfelachtige grens van 90 dB(A) stationair geluid in het Duitse Holzminden zouden vallen.

Paard achter de wagen

De achtergrond van de rijverboden in Tirol op basis van de irrelevante stationaire geluidswaarde is het zogenaamd eenvoudiger testen ter plaatse. En daarvoor wordt altijd de nabijheidsmeting gebruikt. Dit instrument is echter bedoeld om defecte, gemanipuleerde of illegale uitlaatsystemen te identificeren. Toegang tot de weg wordt echter niet verleend door de meting, maar door de geregistreerde waarde, die volgens de overheid eenvoudig te zien is in het kentekenbewijs of op de sticker op het voertuig.

Interessant: beide locaties zijn de bron van het echt geteste en rijbewijsrelevante rijgeluid. Zo bezien spant de overheid in Tirol en in het ergste geval in Holzminden het paard achter de wagen, want een nabijheidsmeting wordt eigenlijk alleen uitgevoerd als het vermoeden bestaat dat een motor illegaal te hard rijdt. En in de oren van de omwonenden is dat al te laat.

Voor een meting van het geluidsdrukniveau in het nabije veld, de zogenaamde stationaire geluidsmeting volgens UN-ECE R 41.04, worden meerdere metingen zijdelings achter de uitlaat van het voertuig uitgevoerd. Bij de helft van het nominale toerental moet het motortoerental ten minste 1 seconde worden aangehouden, waarna de gashendel abrupt moet worden gesloten. Voorbeeld: als 98 pk (72 kW) wordt geregistreerd bij 10.000 tpm, dan moet bij 5.000 tpm. De gemiddelde waarde wordt berekend op basis van ten minste drie metingen, die niet meer dan 2 dB(A) van elkaar mogen afwijken. UN-ECE R 41.04 schrijft geen tolerantie voor, maar in de praktijk is dit in sommige regio’s mogelijk. Hieronder de motorfietsen tot 95 dB(A) uit de MOTORRAD-testdatabase, van 2019 tot eind 2023 (eerst die met 91 tot 95 decibel, daaronder die tot 90 decibel):

Motorfietsen van 91 tot 95 dB stationair geluid (metingen 2019 tot 2024)

Fabrikant Model Geluid in stand in dB(A)
Aprilia Dorsoduro 900 93
Aprilia Shiver 900 91
Aprilia Tuono V4 95
Aprilia Tuono V4 Factory 95
Benelli Leoncino 800 93
Benelli Leoncino 800 Trail 93
Bimota KB4 95
BMW F 900 R 92
BMW F 900 XR 92
BMW R 1250 RT (al naar gelang bouwjaar en uitvoering minder) 92
BMW R 18 95
BMW R 18 B 95
BMW R 18 Roctane 95
BMW R 18 Transcontinental 95
BMW S 1000 R 94
BMW S 1000 XR 94
CFMoto 450 SR 93
CFMoto 800 MT Sport 93
CFMoto 800 MT Touring 93
CFMoto NK 800 91
Ducati DesertX 95
Ducati Hypermotard 950 SP 92
Ducati M 900 Monster 91
Ducati Monster 93
Ducati Monster + 93
Ducati Monster 797 94
Ducati Monster 821 95
Ducati Monster 821 Stealth 95
Ducati Monster SP 93
Ducati Multistrada 950 95
Ducati Multistrada 950 S 95
Ducati Multistrada V2 95
Ducati Multistrada V2 S 95
Ducati Multistrada V4 92
Ducati Multistrada V4 Pikes Peak 92
Ducati Multistrada V4 Rally 92
Ducati Multistrada V4 S 92
Ducati Multistrada V4 S Grand Tour 92
Ducati Scrambler 1100 Sport 92
Ducati Scrambler 1100 Tribute Pro 92
Ducati Scrambler Desert Sled 92
Ducati Scrambler Full Throttle 93
Ducati Scrambler Icon 93
Ducati Scrambler Icon Dark 93
Ducati Scrambler Nightshift 93
Ducati SuperSport 950 S 93
Harley-Davidson Fat Bob 94
Harley-Davidson Fat Bob 114 94
Harley-Davidson Heritage Classic 94
Harley-Davidson Road Glide Special 92
Harley-Davidson Road King Classic 94
Harley-Davidson Sportster 883 Iron 93
Harley-Davidson Sportster S 93
Harley-Davidson Street Bob 114 95
Harley-Davidson Ultra Limited 93
Honda CB 1100 RS 93
Honda CB 500 X 91
Honda CB 750 Hornet 93
Honda CBR 600 F 91
Honda CMX 1100 Rebel 92
Honda CMX 1100 Rebel DCT 92
Honda CMX 500 Rebel 93
Honda CRF 1000 L Africa Twin 95
Honda CRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports 95
Honda CRF 1000 L Africa Twin Adventure Sports DCT 95
Honda CRF 1000 L Africa Twin DCT 95
Honda CRF 1100 L Africa Twin 92
Honda CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports DCT 92
Honda CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES 92
Honda CRF 1100 L Africa Twin Adventure Sports ES DCT 92
Honda CRF 1100 L Africa Twin DCT 92
Honda NT 1100 94
Honda XL 750 Transalp 94
Husqvarna Vitpilen 701 91
Indian Challenger 93
Indian Challenger Dark Horse 93
Indian FTR 1200 92
Indian FTR 1200 Carbon 92
Indian FTR 1200 S 92
Indian FTR S 92
Kawasaki Ninja H2 SX 93
Kawasaki Ninja H2 SX SE 93
Kawasaki Ninja H2 SX SE + 93
Kawasaki Ninja ZX-10R 95
Kawasaki Ninja ZX-4RR 95
Kawasaki Versys 1000 93
Kawasaki Versys 1000 S Tourer 93
Kawasaki Versys 1000 SE Grand Tourer 93
Kawasaki Versys 1000 SE Tourer 93
Kawasaki Versys 1000 Tourer 93
Kawasaki Z 650 RS 91
Kawasaki Z 900 91
Kawasaki Z 900 RS 94
Kawasaki Z 900 RS Cafe 93
Kawasaki Z 900 RS SE 94
Kawasaki Z H2 93
Kawasaki Z H2 SE 93
Kawasaki ZX-6R 636 91
KTM 1290 Super Adventure R 92
KTM 1290 Super Adventure S 92
KTM 1290 Super Duke GT 93
KTM 1290 Super Duke R 93
KTM 1290 Super Duke R Evo 91
KTM 690 SMC R 91
KTM 790 Duke 92
KTM 890 Duke 93
Moto Guzzi V100 Mandello 95
Moto Guzzi V100 Mandello S 95
Moto Guzzi V9 Roamer 91
Moto Morini Seiemmezzo STR 91
QJ Motor SRK 400 91
QJ Motor SRV 550 91
Royal Enfield Himalayan 450 91
Royal Enfield Interceptor 650 (tot 2020) 92
Suzuki Hayabusa 92
Triumph Bonneville Bobber Chrome Edition 94
Triumph Bonneville T120 95
Triumph Scrambler 1200 X 91
Triumph Scrambler 1200 XE 91
Triumph Scrambler 900 91
Triumph Speed Triple RS 94
Triumph Speed Twin 93
Triumph Speed Twin 95
Triumph Street Scrambler 95
Triumph Street Triple R 95
Triumph Street Triple RS 95
Triumph Street Triple S 95
Triumph Street Triple S A2 95
Triumph Street Triple S A2 95
Triumph Street Twin 94
Triumph Street Twin 95
Triumph Thruxton R 93
Triumph Thruxton RS 94
Triumph Tiger 1200 GT 92
Triumph Tiger 1200 GT Pro 92
Triumph Tiger 1200 Rally Pro 92
Triumph Tiger 1200 XCA 92
Triumph Tiger 800 XCA 91
Triumph Tiger 800 XCx 91
Triumph Tiger 800 XR 91
Triumph Tiger 800 XRT 91
Triumph Tiger 800 XRx 91
Triumph Tiger 900 94
Triumph Tiger 900 GT 94
Triumph Tiger 900 GT Pro 94
Triumph Tiger 900 Rally 94
Triumph Tiger 900 Rally Pro 94
Triumph Tiger Sport 660 95
Triumph Tiger XRT 92
Triumph Trident 660 94
Yamaha MT-09 93
Yamaha MT-09 SP 93
Yamaha MT-10 94
Yamaha MT-10 SP 94
Yamaha MT-10 SP 95
Yamaha Niken 93
Yamaha Niken GT 93
Yamaha Ténéré 700 91
Yamaha Ténéré 700 93
Yamaha Ténéré 700 Rally Edition 91
Yamaha Ténéré 700 World Raid 93
Yamaha Tracer 9 GT+ 95
Yamaha Tracer 900 GT 93
Yamaha XSR 900 93
Yamaha XSR 900 95

Motorfietsen tot 90 dB stationair geluid (metingen 2019 tot 2024)

Fabrikant Model Geluid in stand in dB(A)
Aprilia SX 125 85
Aprilia Tuareg 660 90
Aprilia Tuono 125 88
Benelli 502 C 86
Benelli 752 S 85
Benelli Leoncino 500 89
Beta RR Motard 125 4T LC 83
BMW C 400 GT 89
BMW F 750 GS 89
BMW F 850 GS/Adventure 89
BMW G 310 GS 87
BMW R 1200 GS/Adventure (veel bouwjaren boven 90 dB) 88
BMW R 1250 GS/Adventure 88
BMW R 1250 R 89
BMW R 1250 RS 90
BMW R 1250 RT 90
BMW R 1300 GS 90
BMW R nineT (vanaf 2021) 86
BMW R nineT Pure (vanaf 2017) 89
BMW R nineT Pure (vanaf 2021) 86
BMW R nineT Scrambler (vanaf 2017) 90
Brixton Cromwell 1200 89
Brixton Cromwell 125 85
Brixton Crossfire 500/X/XC 89
CFMoto 650 GT 85
CFMoto 650 MT 89
CFMoto 650 NK 89
CFMoto 700 CL-X Adventure 88
CFMoto 700 CL-X Heritage 88
CFMoto 700 CL-X Sport 88
F.B Mondial Flat Track 125i 80
Fantic Caballero 700 90
Fantic Caballero Scrambler 125 86
Fantic Caballero Scrambler 500 89
Gas Gas SM 700 90
Harley-Davidson Nightster/Special 90
Harley-Davidson Pan America 1250/Special 90
Honda CB 125 R 87
Honda CB 300 R 86
Honda CB 350 RS 88
Honda CB 500 F 90
Honda CB 500 X 89
Honda CB 650 R (veel bouwjaren boven 90 dB) 90
Honda CBR 500 R 90
Honda CRF 250 Rally 84
Honda CRF 300 Rally 86
Honda Forza 125 81
Honda Forza 750 88
Honda Gold Wing/Tour 88
Honda Monkey 79
Honda NC 750 X/DCT 89
Honda SH 125i 82
Honda Super Cub C125 80
Husqvarna 701 Enduro LR 90
Husqvarna 701 Supermoto 90
Husqvarna FE 350 88
Husqvarna Norden 901/Expedition 88
Husqvarna Svartpilen 125 80
Husqvarna Vitpilen 401 85
Hyosung GV 125 S Aquila 83
Indian Scout Rogue 89
Kawasaki Ninja 1000 SX 90
Kawasaki Ninja 125 82
Kawasaki Ninja 400 85
Kawasaki Ninja 650 90
Kawasaki Versys 650 90
Kawasaki Versys-X 300 87
Kawasaki Vulcan S 87
Kawasaki W 800 90
Kawasaki Z 125 82
Kawasaki Z 400 85
Kawasaki Z 650 90
KTM 125 Duke 80
KTM 1290 Super Adventure R 89
KTM 1290 Super Adventure S 89
KTM 390 Adventure 84
KTM 390 Duke 84
KTM 690 SMC R 90
KTM 790 Adventure 90
KTM 790 Adventure R 90
KTM 790 Duke (vanaf 2023) 89
KTM 890 Adventure 88
KTM 890 Adventure R 88
KTM 890 Adventure R Rally 88
KTM 890 SMT 88
KTM RC 125 81
KTM RC 390 85
Kymco X360 125i 82
Mash Dirt Track 650 90
Mash Five Hundred 400 88
Mash X-Ride 650 Trail 82
Moto Guzzi California 1400 Touring 86
Moto Guzzi V 9 Bobber 90
Moto Guzzi V7 Special 87
Moto Guzzi V85 TT 87
Moto Morini X-Cape 90
Piaggio MP3 530 Exclusive 90
QJ Motor SRV 550 ST 90
Rieju Aventura 500 87
Royal Enfield Bullet 350 89
Royal Enfield Bullet Trials 500 85
Royal Enfield Classic 350 89
Royal Enfield Continental GT 650 (vanaf 2021) 89
Royal Enfield Himalayan 88
Royal Enfield HNTR 350 89
Royal Enfield Interceptor 650 (vanaf 2021) 89
Royal Enfield Meteor 350 89
Royal Enfield Scram 411 86
Royal Enfield Super Meteor 650 88
Suzuki GSX-8S 88
Suzuki GSX-S 125 84
Suzuki GSX-S 750 90
Suzuki SV 650 88
Suzuki V-Strom 1050 88
Suzuki V-Strom 1050 DE 88
Suzuki V-Strom 1050 XT 88
Suzuki V-Strom 650 86
Suzuki V-Strom 650 XT 87
Suzuki V-Strom 800 84
Suzuki V-Strom 800 DE 84
Triumph Tiger 1050 Sport 89
Yamaha MT-03 89
Yamaha MT-07 90
Yamaha MT-07 (2023) 88
Yamaha MT-07 Pure 88
Yamaha MT-125 84
Yamaha NMAX 125 80
Yamaha R3 90
Yamaha R7 88
Yamaha Tracer 700 89
Yamaha Tricity 300 83
Yamaha XMAX 300 Tech MAX 82
Yamaha XSR 125 86
Yamaha XSR 700 89
Yamaha XSR 700 XTribute 89
Yamaha XT 1200 ZE Super Ténéré 87
Yamaha YZF-R 125 85
Yamaha YZF-R3 90
Zontes 125-G1 82
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

25 juli, 2024

Op vrijdag 25 juli verschijnt Noppennieuws 4 en daarin staan onder meer drie mooie testen. Zo reden Toine van Dijk ...

Overig nieuws