Nieuws

Meest extreme RSV4 ooit: 230 pk – 166 kg

Met zijn spectaculaire waarden is de RSV4 XTrenta een circuitfiets om u tegen te zeggen. Aprilia maakt slechts honderd exemplaren van de met winglets en onderspoiler uitgeruste motorfiets.

De XTrenta is een ode aan Aprilia’s eerste WK-titel dertig jaar geleden. De Italianen zijn helemaal los gegaan op de circuitmotorfiets. Het eindresultaat is nog net iets extremer dan een eerdere special als de RSV4 X. Natuurlijk verwijst Aprilia schaamteloos naar de momenteel succesvolle MotoGP-racers. De familiebanden komen terug in de reusachtige carbon winglets en de onderspoiler voor het achterwiel. Het resultaat van alle inspanningen? En kwart minder lift-neigingen van de neus en vier procent minder luchtweerstand.

Het blok is in de XTrenta goed voor liefst 230 pk. Aprilia heeft de compressieverhouding verhoogd en een volledig titanium en carbon uitlaatsysteem van SC-Project gemonteerd. Dankzij een Sprint luchtfilter, dat Aprilia ook in de MotoGP gebruikt, ademt de circuitfiets makkelijker. Vanwege het hoge vermogen en het beoogde gebruik zijn de capaciteit van de radiateur en oliekoeler verhoogd.

Magneti Marelli levert een speciale rekeneenheid en JetPrime levert een race-dashboard. Een titanium tandwiel van PBR verlaagt het onafgeveerde gewicht en Spider neemt de fraaie gefreesde remschakelset en stuurhelften voor zijn rekening. De XTrenta staat bijna vanzelfsprekend op duur Öhlins spul, maar Aprilia gaat nog een stap verder. Het laat Andreani en de MotoGP-monteurs de vering tot in perfectie afstellen.

Natuurlijk zijn de remmen topbijters. Aprilia monteert Brembo GP4-MS remklauwen op 330 millimeter grote remschijven. De magnesium Marchesini velgen wegen twee kilo minder dan de standaard velgen. De XTrenta is vanaf morgen online te koop. Het prijskaartje vermeldt € 50.000,- en dan komen daar nog belastingen bij.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws