Meest complete Multistrada ooit gelanceerd
Precies twintig jaar na de introductie van de eerste Multistrada lanceert Ducati de Multistrada V4 S Grand Tour. Waar je op het eerste model nog in de ‘economy class’ reisde, is dat op de nieuwkomer zonder twijfel ‘first class’. Ducati heeft op basis van een Multistrada V4S een toervlaggenschip neergezet.
Net als de vorige Multistrada Grand Tour, toen nog op basis van de 1260S met Testastretta V-twin, bulkt deze jongste Italiaanse toerfiets werkelijk van de elektronica en andere opties. Zo is ‘ie bijvoorbeeld voorzien van adaptieve cruise-control en een dodehoek-assistent. Blijven we in de hoek van de veiligheid dan zien we ook nog een automatische bandenspanningscontrole en extra LED-mistlampen om de zichtbaarheid bij slecht weer te verhogen.
Ten opzichte van de standaard V4S, die reeds beschikt over een hele berg aan (elektronische) extra’s als onder meer elektronische Skyhook-vering met automatische rijhoogteverstelling, hellingshoekafhankelijke tractie-controle, bochten-ABS, adaptieve bochtenverlichting, hill hold control en 6,5 inch TFT display, zijn met name de toercapaciteiten van de Grand Tour naar een hoger plan getild. Bij toeren draait het als vanzelfsprekend om het comfortabel vervoeren van rijder/passagier en bagage. Daarvoor is de GT standaard voorzien van in de achterzijde geïntegreerde zijkoffers met een gezamenlijk inhoud van zestig liter. Ook aanwezig zijn verwarmde zadels en handvatverwarming, terwijl het onderhouds- en bepakgemak weer een duwtje in de rug krijgen van de middenbok. En ook handig, de handsfree tankdop.
Toeren en rally ligt voor Ducati niet ver uit elkaar. De Grand Tour profiteert daarom ook van de updates die Ducati bij de V4 rally introduceerde. Het stuur is niet langer in rubber opgehangen voor een directer gevoel. Het duozadel is gelijk aan dat van de Rally. Om niet over te koken bij het toeren beschikt de Grand Tour net als de Rally over hitteschilden op strategische posities en afsluitbare windgeleiders. Zelfs het vakje waarin je de mobiele telefoon kunt opladen is geventileerd.
Het V4-blok heeft al menig compliment gekregen en daar hoefde Ducati dus niets aan te veranderen. De 1.158 cc viercilinder is goed voor 170 pk bij 10.500 tpm en 121 Nm bij 8.750 tpm. Ook bij het aluminium monocoque frame blijft het terecht bij het oude. Tot slot: Ducati belooft de Multistrada V4S Grand Tour snel bij de dealers te hebben staan, en dat voor de lieve somme van € 31.790,-. Info: www.ducati.nl