Meer Kawasaki’s met compressor in aantocht!
Op de 44e editie van de Tokyo Motor Show bracht Kawasaki de 2016-versies van de opmerkelijke compressor-motoren Ninja H2 en H2R (die beide wederom in beperkte oplage zullen worden gebouwd), met upgrades van het motormanagement, een nieuwe kleur en bovendien standaard een koppeling met bekrachtiger/remkoppelbegrenzer (assist/slipper clutch).
Daarnaast presenteerde Kenji Tomida, president van Kawasaki Motorcycle and Engineering Company, een concept van een compleet nieuw compressormodel, genaamd SC 01, wat staat voor Spirit Charger. Hiermee worden verdere mogelijkheden van motoren met compressor verkend in een minder agressief model, met zachtere lijnen en dito rij-eigenschappen.
Er worden ook nieuwe technieken toegepast op het motorblok, dat de aanduiding ‘Balanced Supercharger Engine’ heeft gekregen. Hier wordt het extra vermogen van de compressormotor gecombineerd met een lager benzineverbruik, door gebruik te maken van variabele schoepen in de compressor, waardoor opbrengst en zelfs stroomrichting kunnen worden geoptimaliseerd. Exacte details ontbreken nog, net als een indicatie van wanneer een dergelijk model op de markt zal komen. Dat Kawasaki meer mogelijkheden ziet in motoren met drukvulling is echter wel duidelijk. Een interessante ontwikkeling!
Meer info en achtergronden zijn te vinden op een speciale website: https://www.kawasaki-cp.khi.co.jp/motorshow2015/index_e.html