Meer E10 ellende
Het is een bericht uit de autowereld, maar toch:
Het vakblad voor de benzinepomphouders meldt dat er tijdens een duurtest met een of andere Opel bij ca. 27D. km schade is ontstaan aan de brandstofpomp. Volgens de onderzoekers het gevolg van de 10% agressieve bio-ethanol waaruit E10 bestaatDe berijder merkte het door de benzinelucht in zijn pedaalemmer.
Niet iedere motor blijkt geschikt voor de nieuwe brandstof E10, zo ook de test-auto van de ANWB. Ongeschikte auto’s kunnen problemen krijgen met de aluminium onderdelen of rubber onderdelen.
De ANWB test of er op de lange termijn schade ontstaat door incidenteel verkeerd te tanken. De testauto heeft een nieuwe pomp gekregen. De auto wordt vier keer afgetankt met E10 en daarna alleen maar met Euro95. Onderzocht wordt of er ook na 27 000 km schade ontstaat in de onderdelen.
En met de huidige stand van de motorfietstechnologie verwachten wij het ook ellende voor onze tweewielers.
bron: Tankpro/ANWB