Meer bekend over nieuwe Moto Guzzi V850X
Aankomende week kunnen we rijden met de nieuwe Moto Guzzi V100 Mandello, maar de Italiaanse fabrikant heeft meer op stapel staan, de V850X is inmiddels gehomologeerd. We kunnen je de specs alvast voorschotelen van deze nieuwkomer, die waarschijnlijk op de aanstaande EICMA in Milaan officieel wordt gepresenteerd.
In de jongste evolutiefase heeft Moto Guzzi de V7-familie voor modeljaar 2021 voorzien van de 850-twin uit de V85 TT. Maar er komt nog een variant op deze basis, de V850X. Het design is van de hand van Miguel Galluzzi en is als we de geruchten mogen geloven onconventioneel, brutaal en innovatief en zou niets meer met de klassieke look van de V7 gemeen hebben. Die belofte deden de Italianen op een speciale microsite voor het nieuwe model, waarvan de inhoud kort daarna alweer werd gewist. De naam V850X had Moto Guzzi daarvoor al laten vastleggen.
De V850X zou ontwikkeld zijn in het Amerikaanse designcentrum van Piaggio, het moederbedrijf van Moto Guzzi.
De nieuwe Guzzi wordt aangedreven door een oude bekende: de luchtgekoelde 853cc V-twin, in de V850X goed voor een dikke 54 pk vermogen bij 6.700 toeren en 75 Nm koppel bij 4.900 tpm. Dat onderstreept dat deze variant net zo sterk is als de V7, de V85 is een dikke 9 pk sterker en draait meer toeren. De uiteindelijke verschijningsvorm zou in eerste instantie iets scrambler-achtigs zijn, maar een lichte toermachine of een crossover liggen minsten zo voor de hand. Daar zijn twee aanwijzingen voor: ten eerste heeft de V850X af-fabriek een windscherm en ten tweede zijn zijkoffers en een topkoffer optioneel. Met een rijklaar gewicht van 198 kilo is de X 10 kilo lichter dan de V7 en bovendien kan er met 140 kilo meer gewicht mee, wat op een ander subframe wijst. Die achterzijde zelf schijnt korter te bouwen, aangezien de totale lengte met 2.140 millimeter korter is dan de V7 (2.165 millimeter) en dat bij een identieke wielbasis van 1.450 millimeter.
Op de uitgelekte microsite bevestigde Moto Guzzi ook dat de V850X op Michelin Anakee II-banden staat, nieuwe Kayaba-veerelementen heeft en licht offroad-werk niet uit de weg hoeft te gaan. Het rijklaargewicht zou 213 kilo bedragen. Het balhoofd-gedeelte zou versterkt zijn en de swingarm breder om plaats te bieden aan een dikkere achterband. Zelfs de kleuren van de nieuwe Guzzi werden al genoemd: Sunshine Yellow en Twilight Grey. Ook schijnt er een A2-variant te komen.
Afijn, tijdens de aanstaande EICMA zal de V850X naar alle waarschijnlijkheid gepresenteerd gaan worden.