Nieuws

Meer bekend over elektrische Royal Enfield

Sinds afgelopen maand gaat er een eerste afbeelding rond van de eerste elektrische Royal Enfield, de Electrik01. Inmiddels is er iets meer over bekend.

Royal Enfield doet het momentele behoorlijk goed met conventionele motorfietsen op de Aziatische en Europese markt, maar het Indiase merk met de Britse roots wil ook de elektrische markt verkennen. In een interview met een Indiase automotive-website maakte directeur Rudratej Singh in 2018 al bekend dat Royal Enfield werkte aan een project rond een elektrisch model. In augustus 2020 bevestigde Royal Enfield-CEO Vinod Dasari in gesprek met moneycontrol.com dat een eigen ontwikkelingsteam van de fabrikant al met diverse elektrisch aangedreven prototypes aan het testen was. Er werd destijds nog geëvalueerd in welk specifiek segment Royal Enfield met elektrische modellen moest gaan komen. Het ging dus blijkbaar al niet meer om de vraag of Royal Enfield elektrisch moest, maar dus meer wanneer en in welk marktsegment. 

In december 2020 werd bekend dat de eerste elektrische motorfiets van Royal Enfield in 2024 en uiterlijk in 2025 op de markt zou kunnen komen. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat lichte verbrandingsmotoren tot 150 cc vanaf 2025 niet meer zijn toegestaan in India. Royal Enfield vreest dat dit verbod in de nabije toekomst ook wel eens voor zwaardere motoren zou kunnen gaan gelden, en de bestsellers in het gamma van Royal Enfield in de India zijn de 350-modellen. 

Eind vorige maand hoorden we van de Indiase collega’s van autocarindia.com dat ze voor het eerst een blik op het prototype met de werknaam ‘Electrik01’ hadden kunnen werpen. Duidelijk lijkt in ieder geval dat de fabrikant ook in dit segment trouw blijft aan het retro-design. De bijgaande foto laat in ieder geval zien dat de dummy-tank een klassieke vorm heeft. Aan beide zijden van het balhoofd zijn framebuizen bevestigd. Een daarvan loopt boven de tank langs en de onderste schijnt de accu te omvatten. 

Ook opvallend is de voorwielophanging. Royal Enfield lijkt gebruik te maken van een systeem dat een beetje doet denken aan het Duolever-systeem van BMW en de Hossack voorvork, die als voorbeeld voor BMW diende. 

De verkeerspolitiek van India is sterk gericht op elektrificatie en Royal Enfield zal daar als grootste Indiase motorfabrikant in mee moeten. Naast design en een aantrekkelijk prijskaartje zijn voor Royal Enfield ook comfort en rijpret belangrijke factoren als het om elektrisch rijden gaat. En dat sluit natuurlijk naadloos aan op de wensen van de Europese consument. Kortom, we zijn benieuwd!  

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws