May the force be with us!
De Jedi kennen we natuurlijk uit de Star Wars filmreeks, maar in China kennen ze Jedi ook als motormerk. En dat brengt met twee uitvoeringen van de K750 twee sportieve jongens op de markt: een luxe versie met enkelzijdige swingarm en een basisuitvoering met dubbelzijdige swingarm. Beide meten ze 750 cc en zijn ze 81 pk sterk.
De 750cc twin wordt al gebruikt in een politie-uitvoering van een toermodel van de fabrikant. Op de CIMA 2022, zeg maar de Chinese variant van de EICMA, zat het blok al in een conceptmodel en nu dus in productierijpe sportmachine.
De twin zit in een licht aluminium frame (9,3 kilo) en levert 81 pk en 70 Nm. Qua lay out doet het blok denken aan de bekende 650cc-twin van Kawasaki. Het geheel is gegarneerd met een upside-down voorvork, een (enkelzijdige) aluminium swingarm en Brembo-remmen. Let ook op de fraai gegoten aluminium wielen van het topmodel. Beide modellen rollen op een bandencombinatie van 120/70ZR17 voor en 180/55ZR17 achter, maten die in China nog als ‘superbreed’ te boek staan. Het frame lijkt op een monocoque, is echter een klassiek aluminium brugframe.
Jedi heeft al aangekondigd dat het met de Vision 750, zoals het model voluit heet, mikt op de markt voor de Yamaha R7 en Kawasaki Ninja 650. Het vermogen van deze machines ligt in ieder geval een stukje hoger dan dat van de Japanse concurrentie.
Op basis van hetzelfde concept heeft Jedi trouwens nog twee modellen voorgesteld: een Scrambler, waarvoor soortgelijke modellen van Ducati en Benelli model hebben gestaan, en een naked bike, de JFR750.
Of Jedi ook naar Europa komt, is niet bekend.