Nieuws

Man en machine moeten er met z’n tweeën het beste van maken

Op de Motorbeurs Utrecht werd ik regelmatig aangesproken op mijn jaloersmakende baan: regelmatig een paar dagen rondrijden in het zonnige zuiden op de allernieuwste motoren is inderdaad niet te versmaden. ‘Ach, iemand moet het doen’, roep ik dan meestal maar met een kwinkslag, om de toehoorders niet te vermoeien met de ook in dit geval bestaande keerzijde van de medaille. Maar alsof de duvel er mee speelt zit ik op het moment dat deze MotoPlus verschijnt weer in het Marokkaanse Erfoud om de KTM 790 Adventure in zijn ‘natuurlijke habitat’ aan de tand te voelen; daarover lees je alles in de volgende MotoPlus.

Je zou bijna blasé worden van zoveel verwennerij, dus het is goed om af en toe even te resetten en daarvoor rij ik graag met oudere motoren. Dus toen Seth Kox van MotorZ uit Eindhoven me belde met de vraag of ik eens een keer met een Norton Wankel uit 1987 wilde rijden, hoefde ik niet lang na te denken. Een paar dagen na de Motorbeurs stond ik dus in Eindhoven en werd een Norton Wankel in politie-uitvoering tot leven gewekt. Deze originele ‘Interpol 2’ deed ooit dienst bij de in Duitsland gestationeerde Militaire Politie van de Royal Air Force en werd aangedreven door een luchtgekoelde 588cc tweeschijfs-wankelmotor.

In feite kon deze machine worden gezien als de laatste stuiptrekking van de ooit zo roemruchte Britse motorindustrie, die na de Tweede Wereldoorlog lang toonaangevend was met zijn zware viertakten met merknamen als Ariel, Norton, BSA, Triumph, AJS en Matchless. Maar nadat de Japanners zich met ‘superbikes’ als de CB750 en Z1 begonnen te roeren in de jaren ’70 en er ook in Duitsland en Italië flink aan de weg getimmerd werd, ging de ene na de andere Engelse fabrikant failliet. Deze Norton Wankel kwam tot stand tussen de faillissementen en overnames door en kende veel technische problemen in de vorm van oververhitting en een matige elektrische installatie. Om een lang verhaal kort te maken: ondanks de inzet als overheidsmachine en in wegraces kon deze Norton de Britse industrie in de jaren ’80 niet redden.

Nadat de politie-Norton rochelend en rokend tot leven was gekomen, kon ik ermee op pad. Achter de onmiskenbaar van een BMW RT gekopieerde stroomlijn raakte ik best onder de indruk van de typisch gierende en best hoogtoerige machine: in 1987 moet dit toch echt een hele snelle, stoere motor zijn geweest. En ook het rijgedrag en de remmen maakten na 32 jaar – waarvan de laatste 20 jaar stilstaand in een oude Limburgse schuur – niet eens zo’n verkeerde indruk.

Maar net voorbij de grote rotonde bij het Evoluon (toeval bestaat niet…) stokte mijn proefrit al door benzineproblemen. Gelukkig was de Norton te reanimeren met een jerrycan verse benzine, maar gaandeweg mijn rondje om de lommerrijke Herdgang bleek dat er ook nog een vlotter lekte. Dus werd het als een volleerd machinist kiezen tussen de wankelmotor laten verzuipen of juist af laten slaan door benzinegebrek. Door elke kilometer de benzinekraan steeds eventjes open te zetten, kon ik mijn ritje redden. Het maakte het avontuur alleen maar groter: prachtig, zo’n levend stuk historie onder je dat je met gevoel moet berijden. Je hebt ineens weer het idee samen onderweg te zijn; man en machine moeten er met z’n tweeën het beste van maken.

Dat is toch heel anders dan de huidige probleemloze motoren, waar je geen omkijken naar hebt en die het eigenlijk gewoon altijd doen. Het enige probleem van die moderne motoren is dat binnenkort het tijdklokje weer moet worden verzet van winter- naar zomertijd, en aangezien ik regelmatig op een testmotor stap waarvan het klokje niet op tijd loopt, merk ik dat ik niet de enige ben die hier moeite mee heeft… Terug naar de Norton Wankel: het middagje rijden rond Eindhoven was weer een heerlijke reset. En ook een eyeopener, want vroeger was niet alles beter, maar – als je jezelf er voor open stelt – ook niet veel slechter. Mooi, maar tegelijkertijd ook een beetje zonde, dat deze fraaie youngtimer binnenkort in het Motormuseum in Hagestein staat!

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.