Nieuws

Machtige BMW-zescilinder nog luxer

BMW Motorrad heeft de zescilinder na een decennium nog lang niet afgeschreven. Alle K1600-modellen (GT, GTL, B en Grand America) zijn motorisch helemaal klaar voor 2022 en hebben hetzelfde mega-dashboard als de R1250RT.

In 2010 kwam de zes-in-lijn van BMW nog als een complete verrassing, maar tegenwoordig is hij niet meer weg te denken in de wereld van luxetoerers. De indrukwekkende blokken zijn klaar voor 2022 en dus volledig Euro5-proof. De motor heeft twee sensoren die pingelen detecteren, nieuwe lambda-sondes en aangepaste elektronica. De zespitter produceert nog altijd 160 pk, maar doet dat duizend toeren eerder, bij 6.750 tpm. Het koppel tikt tegenwoordig de 180 in plaats van 175 Nm aan.

Het dashboard neemt letterlijk immense vormen aan. Het 10,25” grote TFT-kleurenscherm heeft plaats genoeg om gelijktijdig alle motorgegevens, navigatie en de connectiviteit-informatie in beeld te brengen. Volgens BMW is de elektronische vering (ESA) van de ‘Next Generation”. Het takenpakket blijft ook voor deze generatie hetzelfde: comfort en strakke rijeigenschappen verbinden. Met de demping die zich automatisch aanpast aan de rijcondities moet dat goed zitten. Gelijktijdig regelt ESA automatisch de veervoorspanning afhankelijk van de belading. Verdere elektronica bestaat uit de vernieuwde LED-bochtenverlichting, dynamische motorremregeling (MSR) en een audiosysteem 2.0. Die zit standaard op de GTL en Grand America en is een accessoire op de GT en B.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws