Nieuws

LiveWire introduceert meedragend accupakket

De LiveWire One is inmiddels als eerste elektrische model van de Harley-dochter op de markt. In navolging van de recente beursgang van LiveWire werd meteen ook een nieuwe aandrijfplatform aangekondigd, dat voor verschillende voertuig- en vermogensklassen als basis kan dienen.

Het grootste verschil met de LiveWire One en de meeste andere elektrische motoren van andere fabrikanten is dat het accupakket in dit concept een dragend onderdeel van de frameconstructie is. Tot dusverre waren accu, motor en veerelementen in de regel verbonden met een min of meer klassiek frame.

Het nieuwe Arrow-platform werkt volgens een ander principe en in feite zoals we bij een aantal moderne superbikes zien, dus met de aandrijf-unit als verbindend onderdeel tussen balhoofd en swingarm-lagering. Een hoofdframe is er niet meer. Arrow maakt gebruik van een behoorlijk forse aandrijf-unit met accu, motor, accumanagement en aanstuur-unit, die middels een hulpframe met het balhoofd is verbonden. De swingarm is direct bevestigd aan twee motorsteunen aan de zijkanten en de achterschokdemper steunt middels een linksysteem af op de achterzijde van het accupakket. Ter info: de LiveWire One maakt gebruik van een conventioneel aluminium brugframe.

Over dat accupakket is ook al wat meer bekend. Het pakket is opgebouwd uit rondcellen van formaat 21700 – 21,3 millimeter doorsnee en 76,3 millimeter lang. LiveWire wil met deze standaardcellen systemen met spanningen tussen 50 en 400 Volt configureren. Het vermogen varieert dan uiteraard ook. Het koelsysteem werkt al naar gelang spanning met lucht of vloeistof.

De elektromotor is bij dit nieuwe platform volledig geïntegreerd en drijft de nieuwe modellen zonder versnellingsbak direct aan. Het scharnierpunt van de swingarm ligt daarbij op dezelfde hoogte als het tandwiel van de eindaandrijving. Het ‘carter’ moet op dit punt extreem stijf zijn en daardoor hoeft er niet ook nog eens een stabiel steunpunt voor de achtervering geconstrueerd te worden.

Begin 2020 liet Harley met de EDT600R al een lichte flat-tracker zien, die in feite al geënt was op dit Arrow-platform. Voor de nabije toekomst heeft LiveWire al S2-modellen op Arrow-basis aangekondigd, die onder de One gepositioneerd gaan worden. Die worden vervolgens dan weer aangevuld met lichte S3-modellen, die in samenwerking met Kymco worden ontwikkeld. Onder het label S4 volgen dan later weer nieuwe, zwaardere LiveWire-modellen.

LiveWire pakt de zaken dus serieus aan, maar wanneer de S2-modellen er zullen zijn, is nog niet bekendgemaakt. Tot 2025 wil Harley in ieder geval 50.000 elektrische motoren verkocht hebben.

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws