Nieuws

Extra licht op donkere dagen – wat is legaal?

Beter zien en gezien worden op de motor op donkere dagen, dat wordt bereikt door meer licht van de hoofdkoplamp. Als alternatief kunnen extra koplampen als extra lichtbronnen dienen. Met veel extra voordelen, tenminste als de regels worden gevolgd.

Als algemene regel geldt dat alleen die soorten verlichting op de motorfiets mogen worden gemonteerd die wettelijk zijn voorgeschreven of aanvullend zijn toegestaan (bijvoorbeeld geen verlichting onder een voertuig of led-lichtsnoeren). Bovendien moeten alle lampen en reflectoren een ECE-keurmerk (grote E plus cijferreeks) of EG-keurmerk (klein E plus cijferreeks) hebben, een goedkeuring dus. Dit klinkt op het eerste gezicht misschien duidelijk en ongecompliceerd, maar op detailniveau wordt het iets ingewikkelder.

Ten eerste moet je er als koper zeker van zijn dat de lamp daadwerkelijk is goedgekeurd voor het beoogde gebruik. Naast het keurmerk staat nog een andere afkorting, zoals bijvoorbeeld F3 voor mistlampen of RL voor dagrijverlichting. En ten tweede zijn er andere speciale kenmerken met betrekking tot de bevestigingspunten en de werking. Dagrijverlichting en dimlicht mogen bijvoorbeeld niet tegelijk branden. Hoogwaardige aftermarket-producten worden meestal geleverd met instructies en bijbehorende functionaliteit, zodat het verlichtingssysteem ook achteraf door de eigenaar kan worden gemonteerd.

En inmiddels zou ook bekend moeten zijn dat de gele positie- of markeringslichten die in richtingaanwijzers zijn geïntegreerd, zoals die bijvoorbeeld af-fabriek door Honda worden gemonteerd, legaal zijn. Deze zijn sinds 2016 toegestaan volgens UNECE-reglement 53.01 en mogen in principe zelfs achteraf worden gemonteerd.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws