Licht aan de horizon
Zelden is er zo naar het nieuwe (motor-)jaar uitgekeken als nu. Ik sta in elk geval te trappelen om weer op pad te kunnen. Om lekker te toeren, om races en crosswedstrijden te gaan bekijken en vooral om weer te genieten!
Mijn eigen lockdown-problemen waren marginaal en niet te vergelijken met die van mensen uit de horeca, detailhandel of gezondheidszorg. Of met mensen die zelfs te pakken werden genomen door het virus. Op onze redactie werd in 2020 vooral thuisgewerkt. Dat kan tegenwoordig technisch prima, maar ik miste wel de typische ‘benzine-gesprekken’ van motorliefhebbers. Het persoonlijke contact, het brainstormen over artikelen en de (spontane) discussies over motorfietsen, daar hielp helaas geen ene Zoom-meeting aan. Persoonlijk werd mijn vaste dagelijkse ritme een beetje verstoord: het openen van de dag in de sportschool zat er de afgelopen tijd bijvoorbeeld weer niet in. Zodat ik andermaal de loopschoenen uit de kast haalde om een paar keer per week in alle vroegte de deur uit te gaan voor een rondje. In de zomer loop ik het liefst bij zonsopkomst door de bossen, deze donkere wintermaanden beperk ik me liever tot asfaltkilometers. Zo ook na drie dagen bankhangen op 28 december: in het pikkedonker liep ik met de Top 2000 in mijn oortjes mijn rondje. Terwijl Nederland wakker werd en er een zweempje licht aan de einder over de natte winterse velden kriekte, was de Top 2000 aanbeland bij nummer 995: Steppenwolf met Born to be Wild, de song die bekend werd via de legendarische motorfilm Easy Rider uit 1969. Symbolischer kon het ook bijna niet:
Get your motor runnin’
Head out on the highway
Looking for adventure
In whatever comes our way…
Wat staan we allemaal te trappelen om 2020 achter ons te laten en van 2021 iets heerlijks te maken. Al zijn we er natuurlijk nog lang niet: de ziekenhuizen liggen nog steeds vol en het vaccineren is amper begonnen. (Waarom we daarmee een paar weken achterlopen op andere landen is mij niet duidelijk geworden, maar benadrukt de bureaucratische puinhoop van dit land…) Maar er gloort in elk geval weer iets aan de horizon, net als op die koude decembermorgen. Ook op 9 september had ik al zo’n ervaring, toen ik na onze geslaagde Alpenmasters-lezersreizen in Zwitserland al om half vijf ’s ochtends op de BMW F900XR stapte om aan de terugreis naar Nederland te beginnen. Ik startte vroeg met die trip om vanuit het Rhône-dal in het donker de Furkapas op te rijden, zodat ik op pashoogte de zon op kon zien komen boven de majestueuze Alpen. Zoiets moois moet je gewoon een keer gezien hebben; een aanrader voor 2021, als we weer met de motor op avontuur kunnen. Net als daar bovenop de Furka gloort er nu dus ook licht aan de horizon en kunnen we uitkijken naar het nieuwe motorjaar. Hoewel de traditionele Motorbeurs in Utrecht is gecanceld en de meeste motorsport pas in de loop van het voorjaar begint, hoor ik veel motorrijders al volop plannen maken. Ook onze lezersreizen naar het Duitse Odenwald en naar de Alpen in Oostenrijk, Italië en Slovenië stromen al behoorlijk vol, dus wacht niet te lang als je nog mee wilt!
En wie kijkt er niet naar uit om op 24 en 25 april weer naar Assen te gaan? Dan is daar de allereerste 2021 WK Superbike, met de première van Michael van der Mark op zijn nieuwe BMW. Of om daar in Assen op 27 juni dubbel te gaan genieten van de Dutch TT! Ik kan bijna niet wachten tot het zover is!
Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@ motoplus.nl