Getest

Lezertest Yamaha Niken: Op één oor door Limburg

Als er één machine is, die het afgelopen motorseizoen veel stof heeft doen opwaaien, dan was het Yamaha’s Niken wel. Ons oordeel over Yamaha’s futuristisch ogende driewieler heb je al in MotoPlus 11/2018 kunnen lezen, maar wat vindt de MotoPlus-lezer eigenlijk van het concept, waarvan Yamaha claimt dat het een ongekende mate van voorwielgrip kent?

Met een groep lezers trokken we naar het heuvelachtige Zuid-Limburg, waar de Yamaha Niken zich meer dan thuis voelde.

“Heel anders dan mijn Rocket III-mammoet”

Naam: Ber Quispel
Leeftijd: 54 jaar
Rijdt zelf: Triumph Rocket III

“De gedachte achter de Yamaha Niken is een bijzondere: een extra wiel aan de voorzijde om het contact met het wegdek te vergroten. In Zuid-Limburg kan ik ervaren hoe dat nu in de praktijk uitpakt. De eerste de beste rotonde geeft meteen al genoeg vertrouwen. De eerste 30 kilometer gaan nog redelijk rustig om te wennen aan de motor. Gelukkig heeft de Niken een aangepast blok van de MT-09 en is het extra gewicht geen probleem. De Niken komt nog steeds vlot uit de startblokken. Later op de dag gaat het tempo wat omhoog. In het begin heb ik wat moeite om de ideale lijn te vinden, omdat het rijden met een Niken iets anders is dan rijden met mijn mammoet van een Triumph Rocket. De testroute biedt voldoende afwisseling om de mogelijkheden van de Niken te ontdekken, waarbij zelfs een stuk opgebroken weg met grote keien de Niken niet van zijn koers weet te brengen. Naar mijn idee heeft Yamaha een zeer bijzondere motor op de markt gebracht, die voor een grote doelgroep geschikt is. De motor geeft qua weggedrag veel vertrouwen en maakt elke rit tot een feestje.”

 

“Ondanks dat extra wiel voelt het gewoon als motorrijden”

Naam: Ludy Camps
Leeftijd: 56 jaar
Rijdt zelf: Suzuki GSX-S750

 

“Als ik laat in de middag na afloop van de Niken-testdag weer op mijn eigen motor stap, verbaas ik mij er over dat die zo zenuwachtig reageert op stuurimpulsen en niet stabiel aanvoelt. Dat verdwijnt gelukkig wel weer, het zet me echter wel aan het denken. Ik ben nooit een liefhebber geweest van driewielers met het predicaat motorfiets. Vooraf had ik me ook voorgenomen op zoek te gaan naar de zwakke plekken van deze Niken om aan te tonen dat ik altijd gelijk heb gehad. Over het uiterlijk ga ik het niet hebben, je vind hem mooi of niet. Ik vind hem trouwens wel mooi!

De testroute voert voornamelijk over kleine binnenwegen door Zuid-Limburg en een stukje België. Goede en hele slechte wegkwaliteit, bladeren op de weg, zand, grind, kuilen; het zit er allemaal in.

De quickshifter werkt in ieder geval prima en is echt een toegevoegde waarde. Het MT-09-blok past prima in de Niken en heeft voldoende koppel om snel uit een bocht  te accelereren en ook de windbescherming is goed. Als Yamaha straks een hoger ruitje heeft, valt daar helemaal niets meer te klagen. De zithouding is rechtop, maar met het brede stuur is het mogelijk om een actievere houding aan te nemen.

Mooie ronde lijnen rijden, voelt alsof het op rails gaat. Maar hard remmend een bocht in op zoek naar de apex en omgooien en volgas er uit knallen, vindt de Niken ook prima. Alleen de tractiecontrole protesteert af en toe. Die doet zijn werk dus, al vind ik persoonlijk dat hij wat grof regelt. Geen enkel oprichtmoment trouwens bij zo’n aktie. Corrigeren onder hellingshoek, bijremmen of gas erbij en verder omleggen; het gaat allemaal als vanzelf. Kan hij plat dan? Echt wel!

Je kunt met de stepjes de grond raken, maar op dat moment heb je het rubber rondom ook gebruikt tot op het randje en is de grens wel zo’n beetje bereikt. De remmen voldoen ook prima. Wat opvalt, is dat als je wat agressief remmend op een bocht af gaat, de hele voorkant heel rustig blijft, de vering niet veel induikt en dat het gevoel van ‘alles dik onder controle’ overheerst.

Ik heb nog nooit een motor gereden, die mij zoveel vertrouwen gaf aan de voorkant als deze Niken.

Als ik met mijn eigen fiets hetzelfde traject op dezelfde manier had gereden, dus zonder echt op het wegdek te letten, had ik hem minstens een keer of twee op mogen rapen. Stabiliteit en rust aan de voorkant en véél meer grip zorgen er voor dat je veel veiliger kunt rijden onder slechte omstandigheden. En ondanks dat extra wiel en voelt het gewoon als motorrijden. Dat is de kracht van de Niken; de eerste driewielige motor die ik wél in mijn garage zou willen hebben staan…..Ik had dus niet altijd gelijk.”

Wat een grip, wat een lol”

Naam: Robert Luiten
Leeftijd: 47 jaar
Rijdt zelf: BMW R1200GS

“Twee wielen voor, daar draait het om deze testdag. Ik had wat vooroordelen. Het is voor beginners, voor automobilisten, die met een extra voorwieltje wel de overstap aandurven om hiermee te forensen. Tijdens de presentatie van Yamaha grapte ik dat het mij een ideale pekelmotor lijkt, maar daar doe ik deze Yamaha Niken tekort mee bleek achteraf.

De eerste meters en bochten gaan stapvoets en het voelt anders; steviger, stabieler. Maar voor we de stad uit rijden, voelt het al als een gewone tweewieler. Er komt een wat krappere bocht aan en onze gids geeft ineens gas bij…. “Dat red ‘ie nooit!”, denk ik…. Maar hij gooit de Niken plat en schiet door de bocht. Ik probeer een bocht later ook iets dergelijks, maar instinctief prik ik toch de achterrem er bij. Er komen nog veel meer bochten. Het vertrouwen in de voorpartij groeit, de snelheid neemt toe en de achterrem wordt uiteindelijk niet meer gebruikt. Het brede stuur druk ik nog net niet in de grond, althans zo voelt het. Wat een grip, wat een lol.

De routemaker heeft aan alles gedacht: van strak asfalt tot klinkers en zeer slecht wegdek. Met een allroad boender je al behoorlijk rap over slecht wegdek, maar de Niken gaat nog een stapje verder.

Half drempeltje, putdeksel, één voorband in de greppel? Stoïcijns verder zonder een krimp te geven. Wat een stabiliteit, alleen het achterwiel denkt daar soms wat anders over, maar zit zo weer in het juiste spoor. Motorblok, remmen, tankinhoud, zadel en zithouding? Allemaal een dikke voldoende. De driecilinder kun je lekker uitknijpen, het blijft beheersbaar. Iets meer koppel zou nog mooier zijn, maar het is net wat je zelf gewend bent. De remmen zijn goed, maar iets meer bite zou prettig zijn.

Conclusie: het is een motor, het voelt als een motor, het stuurt als een motor, maar de Niken scoort extra hoog op stabiliteit en grip. Nobelprice for ‘out of the box thinking’ goes to….Yamaha! Meest frappante: na de lange testdag had ik moeite met de eerste paar bochten op mijn eigen motor.”

“Onder de indruk hoe oneffenheden worden verwerkt”

Naam: Hans Wright
Leeftijd: 54 jaar
Rijdt zelf: Piaggio MP3 en Moto Guzzi Breva.

“Ik rijd al jaren met veel plezier op een Piaggo MP3-driewieler, die vanwege de grote bagageruimte en het tiltlock-systeem vooral in en rond de stad bijzonder praktisch is. Helaas vind ik het vermogen van deze motorscooter te beperkt om comfortabel lange stukken te rijden, waardoor ik al jaren uitkijk naar een waardige opvolger met meer vermogen. Met de Niken heeft Yamaha een motor-driewieler uitgebracht, die meer vermogen heeft dan mijn Piaggio, dus de eerste positieve punten zijn al verdiend.

Bij het opstappen is er gelijk een ontspannen gevoel door een rechtop-houding, waarbij de benen in een comfortabele positie gebogen zijn. Het zadel voelt goed aan en is redelijk dik uitgevoerd om zo zonder zadelpijn na enige uren rijden af te stappen. Door een betrekkelijk lage zit en de breedte van het zadel is het ook voor kleinere personen mogelijk om beide voeten plat aan de grond te krijgen.

Het sturen voelt al vanaf de eerste meters vertrouwd. Net als op de Piaggio MP3 voelen de dubbele voorwielen aan als een enkel voorwiel. Bij lage snelheden valt de Niken, net als de Piaggio, wat de bocht in, maar dat is makkelijk te corrigeren door wat gas te geven. Het blok loopt zonder enige vorm van bokken erg mooi op lage snelheden en pakt goed op zodra meer gasgegeven wordt. Super, dat blok met vermogen over het hele bereik. De quickshifter werk perfect bij accelereren en opschakelen, echter bij cruisen op lage snelheid doet hij het niet zo goed en moet je ouderwets de koppeling gebruiken, net zoals bij terugschakelen.

Het stuur voelt breed en in het midden zit een goed afleesbaar display. De acceleratie en de wegligging zijn werkelijk fenomenaal. De voorzijde van de Niken geeft geen krimp op slecht wegdek vol oneffenheden. Die worden keurig opgevangen en weggefilterd. Uiteraard is de wegligging op goede wegen ook goed. Ik ben echt onder de indruk van de wijze waarop de ophanging aan de voorzijde oneffenheden verwerkt. Waar de Piaggio MP3 over verkeersdrempels nog wel eens veerweg te kort komt, geeft de Niken geen krimp. Of er nu over verkeersdrempels of met een van de voorwielen in de goot of over de kinderkopjes gereden wordt, alles wordt opgevangen. De Niken geeft vertrouwen op ondergronden, die ik met de tweewieler zou vermijden of voorzichtig op zou zijn.

Zou ik hem willen hebben? Daar volgt een volmondig ‘ja’ op als Yamaha voor voldoende bagageruimte zorgt en voor een systeem om de voorwielophanging in stilstand te blokkeren, zodat ik de Niken makkelijk over twee drempels en een helling in mijn garage kan duwen.”

Alle andere lezerservaringen lees je in MotoPlus 24!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.