Lezersvragen Yamaha MT-09SP
In Faro, Portugal, mochten wij vandaag de Yamaha MT-09SP testen. Hoe dat was, lees je in MotoPlus 2, die op 26 januari verschijnt. Kun je niet zo lang wachten? Dan hebben we hier alvast de antwoorden op de lezersvragen die we binnenkregen over de motor:
Hoe rijdt de SP met de Ohlins?
Dit is het grote verschil met de standaard versie van de MT-09. Er is niet gekozen voor een hardere veer. Sterker nog, deze Ohlins is zelfs iets zachter. De winst is geboekt in de demping. De SP is er voorbeeldig stabiel mee, met name op wegen waar je de fiets van het ene op het andere oor legt. De standaard machine wilde op die momenten nadrukkelijk gaan pompen. De SP heeft die neiging niet of nauwelijks. Tijdens de test reden we in de standaard setting. Alleen voor was de ingaande demping iets zachter. Bij het omgooien op hogere snelheden voelden we een beetje deining, maar dat is er met wat stelwerk ongetwijfeld uit te filteren.
Hoe is de gasreactie (van gesloten naar iets open)?
In de STD-modus heel mooi vloeiend, zonder rukjes. In A-modus vrij direct, maar beslist geen aan/uit-karakter.
Is de motor nog steeds extreem geneigd wheelies te maken?
Met de tractiecontrole op stand 1, is het niet meer dan een licht boven het asfalt zwevend voorwiel bij vol gas acceleratie. Schakel je de tractiecontrole uit, dan wil ook deze SP graag zijn voorwiel in de lucht tillen.
Zitten de stelmogelijkheden van de vering op een makkelijke plaats?
De stelmogelijkheden zitten zeker op een goed bereikbare plek. Achter een grote draaiknop voor de veervoorspanning en een stelwiel voor de ingaande demping. Onder de veer een goed bereikbaar stelwiel voor de uitgaande demping.
Voor ook prima, aan de bovenzijde van de vorkpoten. Zit het stuur in ieder geval niet in de weg. Ook stelmogelijkheden van ingaande demping voorvork zijn aan de onderzijde van de vork goed te bedienen. Hetzelfde geldt voor de high- en low-speed mogelijkheden.
Hoe verhoudt hij zich tot de MT-10 en de standaard MT-09
De SP heeft, ten opzichte van de standaard MT-09 een identiek blok, dus daar zit geen verschil. Dat zit puur in de betere vering en het bredere stelbereik. Wat de vering betreft is het misschien ook wel een stapje richting de MT-10. Die is natuurlijk weer veel sterker. Maar op het deels zeer bochtige testtraject in Portugal kun je dat voordeel nauwelijks uitbuiten en is het vermogen van de 09 bruikbaarder en beter behapbaar.
Heeft de MT-09SP cruise control?
Nee, op de MT-09SP zit geen cruise control. Dat blijft voorbehouden aan de MT-10.