Nieuws

Lezersvragen Harley-Davidson Sport Glide 2018

Onze eerste kilometers met de nieuwe Harley-Davidson Sport Glide 2018 zijn een feit. In Motoplus 3 van 8 februari lees je hier een uitgebreid verslag over van onze Koen Alders die de motor op Tenerife mocht testen. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten: de motor rijdt heel behoorlijk. Natuurlijk hadden jullie ook wat vragen over de motor. De antwoorden daarop vind je hier:

Rammelen de zijkoffers tijdens het rijden?
Volgens mij niet. Ik heb niks gehoord. Ze zitten ook best strak. Maar ik rij uiteraard met oordoppen. Tijdens fotografie ook wel even zonder doppen gereden; ook toen is me geen gerammel van de koffers opgevallen. De koffers zijn overigens heel makkelijk geheel te verwijderen

Wat is het verschil met de Street Glide
Het frame, de achtervork en achtervering (de Sport Glide is een Softail met verborgen monoschokdemper, de Street Glide heeft stereodempers), de wielmaten, de stuurkuip (veel kleiner), de koffers, de styling en zelfs het motorblok (bij de Street Glide met enkele balansas en in rubber gemonteerd, bij de Sport Glide met twee balansasssen en vast in het frame gemonteerd). Kortom: werkelijk alles. Qua rijden voelt (en is) de Sport Glide een stuk lichter dan de Street Glide. Veel dynamischer Voelt ook duidelijk compacter. Stuurt lichter en sportiever. Blok leeft ook meer. Door de vaste montage is het meer aanwezig en voel je de verbrandingsklappen beter. Tegelijk schudt het minder bij stationair draaien.

Is de cilinderinhoud van 107 naar 114 en 117 cubic inch te vergroten?
Ja dat kan met de Screamin’ Eagle-kits. Van 107 naar 114 is een kwestie van cilinders met grotere boring en grotere zuigers (ook meer compressie trouwens) plus nog wat aanpassingen. Als je van 114 naar 117 wilt, moet je ook de krukas met langere slag monteren. Dat is wel echt een hele grote ingreep. Veel werk en alleen daarom al erg duur. Maar het kan. Overigens is heb je met de 114-kit niet hetzelfde blok als de standaard-114 zoals bijvoorbeeld in de Heritage. Die heeft alleen een langere slag ipv een grotere boring. Maar alles kan dus. Als je maar bereid bent er serieus geld tegenaan te gooien.

De volgende motor die op de agenda staat, is de Yamaha YZF-R1M. Heb jij hier een vraag over? Stel ‘m hier!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws