Lekken werkt zo
Ook zo vermoeid van alle spy shots en teasers? Vraag je je af hoe die geheimzinnigheid zijn eigen leven gaat leiden op Internet?
Ten eerste zitten er de slimste jongetjes uit de marketing klas in. Ze bedenken het concept. Maken filmpjes en foto’s. Plus eventueel een verhaal. Dat hele pakket wordt gestruktureerd gedumpt op een geselecteerde – vaak wat obscure ex oost Europese sites of blogs. Vervolgens worden die sites ruimschoots van hapklare brokken voor zoekmachines voorzien. Zo worden ze uit hun kleinschaligheid getrokken en worden ze ‘als toevallige vondst of opname’steeds hoger gerangschikt in het digitale roddelcircuit. Tot dat ze door lezers – of getipte motorbladen – worden ‘gevonden”.
Wat en verraaasing. Het nieuws wordt vervolgens als primeur of scoop gebracht. En de marketeers lachen in hun vuistjes…
Teaser campagnes creëren buzz en aandacht in de media en leiden, mits slim uitgevoerd, tot hogere verkopen. Teaser marketing biedt consumenten als het ware een mooi verpakt cadeautje. Het schreeuwt erom uitgepakt te worden. Als het cadeautje van zijn papier ontdaan is, moet er wel iets moois tevoorschijn komen, anders overheerst de teleurstelling. De plagende belofte moet dus overeenkomen met de uiteindelijke verrassing.
Verder moet een tease bij de beoogde doelgroep aanslaan en moet het niet te duidelijk om een teaser campagne gaan. Meestal moet er reguliere reclame aan vooraf gaan. Het merk, het product of de dienst moet buiten beeld blijven tot de grote onthulling van het geheim. Een teaser campagne moet behalve een merk ook liefst een idee of concept tot onderwerp hebben. Daardoor blijft de buzz ook na de onthulling aanhouden. Alle media kunnen meedoen aan het opbouwen van een tease: celebrities kunnen erin opduiken en tv-commercials, online reclame, print, in-store reclame en billboards kunnen de tease ondersteunen.
Tips voor teasers zijn verder: zie erop toe dat de campagne relevant is voor de merkboodschap, laat alle betrokkenen geheimhouding beloven en let op eventuele lekken, maak het mysterie geschikt voor roddels, speculatie en nieuwtjes, stroomlijn alle communicatie en zorg ervoor dat de onthulling de hype waard was.
Dus ongeveer wat Ducati doet