Lachgas? Lachen!
Ook zo onder de indruk van zinloos geweld? Je hoeft niet naar de EICMA om voor veel geld de meest actuele pk beul te scoren. Je kan gewoon voor een lachgassetje gaan. En dat sleutel je er zelf op!
Uit veiligheids- en betrouwbaarheidsoverwegingen adviseert fabrikant NOS op een standaardmotor niet meer dan 20 pk per cilinder toe te voegen. En die extra paarden heb je er met een druk op de knop bij.
Het gebruik van lachgas als vermogens vergrotend stamt uit de 2e wereldoorlog. Hier werd het gebruikt door geallieerde vliegtuigen als redmiddel voor extra snelheid en hoogte. Tegen het eind van de oorlog hadden de straalmotoren inmiddels hun intreden gedaan en verloor men interesse in vliegtuigen met verbrandingsmotoren. Gedurende de eerste jaren na de oorlog werd er sporadisch geprobeerd om lachgas te gebruiken in raceauto’s maar voor het overgrote deel werd de kennis over het gebruik van lachgas geheim gehouden en wisten niet veel mensen van het bestaan ervan.
Mike Thermos en Dale Vaznaian zagen dat er een grote vraag was naar betrouwbare lachgassystemen. In 1978 begonnen Mike en Dale Nitrous Oxide Systems, Inc.
Het NOS systeem is een erg makkelijk systeem en vereist geen verdere motoraanpassingen. Installeer gewoon de verstuiver(s) in het inlaat traject ongeveer 5 tot 15 cm voor het gasklephuis en sluit de brandstof solenoid aan op het hoge druk gedeelte van de brandstof galerij en je bent zo goed als klaar.