KTM’s exclusieve circuitsnoepje aangescherpt
Slechts tweehonderd exemplaren van de RC8C bouwt KTM voor 2023. De tweede generatie van de circuitfiets is scherper dan het huidige (uitverkochte) exemplaar.
De handgemaakte, exclusieve en uitsluitend voor circuitgebruik bedoelde RC8C vloog dit jaar – ondanks een niet misselijke aankooprijs – als warme broodjes over de toonbank. De machine was in mum van tijd uitverkocht. Voor 2023 heeft KTM weer een serieproductie van tweehonderd exemplaren gepland staan. De tweede generatie is vooral motorisch aangescherpt.
Het LC8c-blok krijgt er komend jaar zeven pk bij. Het vermogen komt daarmee uit op 135 pk bij 11.000 tpm. De tweecilinder geeft zijn maximale koppel van 98 Nm bij 8.250 tpm af. Pstt aan niemand vertellen, maar dat zijn er drie minder dan voorheen. KTM heeft het blok voor het hogere vermogen onder meer titanium drijfstangen gegeven. Verder heeft het blok een hogere compressie en werkt de brandstofinjectie met een hogere druk.
Droog zet de RC8R slechts 142 kilo op de weegschaal, maar dat zijn er wel twee meer dan voorheen. Het frame blijft net als voorheen een stalen CrMo4 buizenframe en de vering is vanzelfsprekend in handen van WP. Net zo natuurlijk is het alleen het volledig instelbare Pro spul dat dit circuitwapen afveert.
Niet alleen de vering laat zich volledig instellen naar de wensen en/of capaciteiten van de rijder. Hetzelfde geldt voor de elektronica, maar ook de remkracht van de Brembo Stylema remklauwen. Alsof het allemaal nog niet goed genoeg is mogen de eerste dertig kopers – tegen meerprijs – deelnemen aan een circuitdag op Circuito Ricardo Tormo in Valencia. Ze staan daar zij aan zij met KTM MotoGP-coureurs en KTM- en WP-technici.
Lekker gemaakt? Bestellen kan hier.