Nieuws

KTM werkt aan 890 Adventure S

In 2019 lanceerde KTM de 790 Adventure en had het een enorm kassucces voor ogen. Door de komst van onder andere de Yamaha Ténéré 700 werd de taart echter anders verdeeld. Ook de in 2021 gepresenteerde 890 Adventure is nog allesbehalve een alleenheerser in dit populaire segment. Met een nieuwe en sportievere variant van het 890-concept, die vermoedelijk volgend jaar op de markt komt naast de standaard uitvoering en de Adventure 890 R moet de clientèle een stuk gaan vergroten.

Deze nieuwe variant, nog zonder officiële typeaanduiding, dus we noemen hem voor het gemak 890 Adventure S, werd onlangs gespot tijdens een testrit. Wat direct opvalt, zeker bij deze foto, is de nieuwe stroomlijn, die nu een duidelijke verbinding vormt tussen het bovenste stroomlijngedeelte met ruit en de beide tankhelften aan de onderzijde van de KTM. Die beide tankhelften blijven dus, maar springen nu dus minder in het oog. Ook goed zichtbaar is dat de vergeleken met de standaard en R-uitvoering kortere ruit onderaan een stuk breder is, wat de windbescherming ten goede moet komen. Aan de voorzijde is ook goed te zien dat deze ‘S’ een 17 inch voorwiel heeft, wat natuurlijk ook op puur straatgebruik duidt. De remmen lijken identiek aan de beide andere Adventures, maar het is niet ondenkbaar dat gezien het sportievere karakter op het uiteindelijke productiemodel de Brembo Stylema’s van de 890 Duke R pronken. En er zit wellicht nog een verrassing in het vat, want de geruchten dat KTM eind 2023 ook een supermoto-achtige variant van de 890, die dan de typeaanduiding 890 SMC of SMT zou krijgen, worden ook steeds sterker. Prettige vooruitzichten in ieder geval!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws