KTM vernieuwt ook 890 Adventure
Nadat in 2019 de 790 Adventure met de nieuwe LC8 paralleltwin van de een jaar eerder gepresenteerde 790 Duke werd onthuld, volgde krap een jaar later al de iets grotere 890 Adventure. En die krijgt voor 2023 een behoorlijke update!
Echt een heel grote verrassing is dat nu ook weer niet, nadat eerder dit jaar al een geüpdatet versie van de 890 Adventure R werd onthuld. De reguliere Adventure kreeg dus niet geheel verwonderlijk ook een deel van de updates van de R-versie, maar daar bleef het niet alleen bij. Zo kreeg de 105 pk en 100 newtonmeter sterke Oostenrijker, het blok bleef inderdaad onaangeroerd, onder meer een behoorlijke upgrade op veringgebied. Zo is de basisset-up van de nieuwe Ø 43 mm WP APEX upside-down voorvork niet alleen aangepast, maar kan nu ook de in- en uitgaande demping worden aangepast, en wel met praktische stelknoppen op de bovenzijde van de vorkpoten. Uiteraard is ook set-up van de achterschokdemper, waarvan net als voorheen uitgaande demping en veervoorspanning weer instelbaar zijn, aangepast aan de veerkarakteristiek van de voorvork. Standaard is de 890 Adventure nu bovendien uitgerust met Pirelli’s Scorpion STR adventurebanden.
Hoewel het niet direct opvalt, is ook het design behoorlijk op de schop gegaan, wat je met name aan de voorzijde goed kunt zien. De opvallende koplampunit is nu, dankzij de omhoog doorlopende zijkappen, veel meer een geïntegreerd deel binnen het geheel. Een robuustere aluminium montagesteun zorgt er daarbij voor dat de koplampunit wat stabieler op zijn plek zit, én dat ook de steun voor een eventueel navigatiesysteem wat stabieler kan worden gemonteerd.
Ook aan het comfort heeft KTM licht gesleuteld, zo is er een hogere ruit gemonteerd en is de padding van het tweedelige zadel wat zachter.
De uitrusting wordt eveneens naar een hoger platform getild, onder meer door het vernieuwde 5” TFT scherm met USB-aansluiting. De oude had er ook al een TFT dashboard, de nieuwe versie heeft echter volledig nieuwe, meer begrijpelijke graphics, een verbeterede besturingsinterface (met nieuwe schakelaars op het stuur) en synchroniseert beter met je smartphone, waar onder meer de turn-by-turn navigatiefunctie wel bij vaart.
Ook de assistentiesystemen zijn verder verfijnd, met als belangrijkste nieuwtje de toevoeging van een 6-assige IMU voor een nog betere aansturing van ABS en tractiecontrole. Verder wordt onder meer ook de offroad-modus van het ABS nu automatisch ingeschakeld in de rijmodi Offroad en Rally. Samen met de rijmodi Street en Rain is die eerste standaard, de Rally-modus daarentegen is optioneel. Hoewel, dankzij de Demo-modus zijn tijdens de eerste 1.500 kilometer alle elektronische extra’s vrijgegeven, ook die Rally-modus. Wil je al die extra’s daarna ook hebben, dan moet er even langs de dealer worden gewipt voor een (betaalde) upgrade.
De nieuwe KTM 890 Adventure komt er in twee vernieuwde kleurstellingen: oranje en zwart. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt. Info: www.ktm.com