KTM vernieuwt de 1290 Super Adventure S
Met de nieuwe 1290 Super Adventure S lanceert KTM alweer de derde generatie van het dikke Adventure-model. Als we de Oostenrijkers op hun blauwe ogen mogen geloven, is het de sportiefste en technologisch meest geavanceerde Adventure-model dat tot nu toe in Mattighofen van de band rolde. Motorblok, rijwielgedeelte, ergonomie en elektronica zijn aangepakt om de Super Adventure S-beleving naar een nog hoger plan te tillen.
Het kloppend hart van de 1290 Super Adventure S, de bekende 1.301 cc V-twin met 160 pk vermogen en 138 Nm koppel, is in de basis ongewijzigd. Wel kreeg het een kleine update, waardoor onder andere de Euro5-horde wordt genomen. Door een dunner uitgevoerde motorbehuizing en een nieuw oliecircuit is de krachtbron nu 1,6 kilo lichter en ook het uitlaatsysteem is herzien. Nieuwe zuigers moeten de betrouwbaarheid ten goede komen en het blok heeft een beter koelend vermogen door een nieuw water/olie-systeem. Daarnaast zorgen twee nieuwe radiateurs er in combinatie met aangepaste stroomlijndelen voor dat de hete lucht van het blok effectiever van de rijder wordt weggeleid. Ook het Pankl-schakelmechanisme is gemodificeerd en dat zou je vooral in combinatie met de optionele quickshifter moeten gaan merken.
Achter de schermen is een nieuwe generatie elektronische hulpjes actief, waarvan de hellingshoekafhankelijke tractiecontrole nu iets minder bruusk ingrijpt in de diverse rijmodi, waarvan de optionele Rally-modus trouwens een update heeft gehad. Volledig nieuw voor dit modeljaar is adaptieve cruise control, dat in samenwerking met Bosch werd ontwikkeld. Dit middels een radar werkend systeem past automatisch de veilige afstand tot het verkeer voor je aan. Dat kan op vijf verschillende niveaus, die je vanaf het stuur kunt selecteren. De knoppen en schakelaars op de stuurhelften zijn ook nieuw en communiceren met een eveneens nieuw 7 inch TFT-display met een nieuwe connectiviteitsmodule voor gebruik in combinatie met een smartphone. Het display, dat ook een verbeterde menustructuur kent, heeft een plek boven een vernieuwd bergvak met USB-aansluiting.
Om de handling te bevorderen is het rijwielgedeelte gemodificeerd, waarbij onder andere de gewichtsverdeling is herzien. Het balhoofd is 15 millimeter naar achteren verplaatst en de voorzijde van de dikke V-twin is net even anders in het frame gepositioneerd. Daarnaast is de swingarm wat langer uitgevoerd voor een meer stabieler gevoel bij accelereren. Ook het subframe is aangepast, waardoor de zithoogte nu iets lager is. Als rijder zit je nu achter een nieuwe 23 liter omvattende benzinetank en op een nieuw tweedelig zadel, dat 20 millimeter in hoogte verstelbaar is. Ook het stuur en het ruitje zijn verstelbaar, laatstgenoemde over een afstand van 55 millimeter. Een nieuwe generatie van WP’s Apex semi-actieve vering moet het asfalt onder de wielen van de 1290 Super Adventure S met meer feedback glad strijken. De demping werkt volgens KTM dankzij nieuwe kleppen in het systeem nog verfijnder en het systeem zou nu nog sneller op de rijstijl van de rijder moeten anticiperen.
Uiteraard is er zoals gewoonlijk een berg Power Parts voor de 1290 Super Adventure S beschikbaar, waaronder het Suspension Pro Pack en het Rally Pack. Met eerstgenoemde kun je de demping van voorvork en achterschokdemper individueel regelen, de veervoorspanning automatisch aanpassen en kun je anti-duik in- of uitschakelen. Het Rally Pack bestaat uit de rijmodus Rally en MTC-regeling. Wil je helemaal ‘full Monty’ gaan, dan kun je het Tech Pack kiezen. Dit bestaat uit het Suspension Pro en Rally Pack en daarnaast uit de quickshifter, motorslipregulatie (MSR), Hill Hold Control en adaptief remlicht.
De nieuwe KTM 1290 Adventure S staat vanaf maart bij de KTM-dealer.