KTM presenteert nieuwe 890 Adventure
Kort na de lancering van de KTM 890 Adventure R en R Rally, komen de Oostenrijkers nu met de KTM 890 Adventure. Een net iets meer straatgerichte uitvoering van de duidelijk offroadgerichte 890 R´s.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat de 890 Adventure zijn mannetje niet staat op een onverharde ondergrond. In tegendeel. Als we KTM mogen geloven, dan is de nieuwe Adventure perfect om zowel op, als naast de weg te rijden. De opvolger van de KTM 790 Adventure, heeft net als de R en R Rally de Euro5-conforme 889 cc tweecilinder in het vooronder liggen. Ten opzichte van de 790, levert dit blok 10 pk en 12 Nm koppel meer. De krukas heeft daarnaast twintig procent meer roterende massa en het blok is afgesteld op een consistenter vermogen over een bredere powerband. Iets dat vooral merkbaar moet zijn bij een laag toerental.
Tot zover niets nieuws onder de zon, want de eerder gepresenteerde KTM 890 Adventure R en R Rally beschikken over exact dezelfde specificaties. Het onderscheid tussen de nieuwe Adventure en zijn R-broers zit hem dan ook vooral in de aankleding. Daar waar de meer offroad-toegespitste R en R Rally over een volledig instelbare voorvork beschikken, moet de nieuwe 890 Adventure het met een niet instelbare variant stellen. Bij de monoschokdemper aan de achterzijde, is de veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar. Ter vergelijk, bij de R en Rally R is de veervoorspanning, high en low speed ingaande demping en uitgaande demping instelbaar.
De veerweg is ook iets kleiner. De 890 Adventure heeft een maximale veerweg v/a van 200/200. Bij de eerder gepresenteerde 890’s is het respectievelijk 240/240 voor de R en 270/270 voor de R Rally. De keuze voor andere vering, heeft ook zijn weerslag op de grondspeling en zithoogte van de 890 Adventure. Deze is namelijk net wat kleiner, en meer toegankelijk dan bij de R’s. Als zithoogte geeft KTM, afhankelijk van het gekozen zadel, 830 of 850 mm op. De grondspeling van de nieuwe Adventure is 233 mm.
Verder is de 890 Adventure nagenoeg identiek aan zijn R-broers. Wat betekent dat ook de nieuwe motor rolt op spaakwielen ( 21 inch voor en 18 inch achter). Remmen doen de nieuwe KTM’s middels een dubbele 320 mm remschijf voor met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen. Achter zit een enkele 260 mm schijf met zwevende tweezuiger remklauw.
Het elektronicapakket bestaat onder meer uit KTM’s nieuwste generatie van de Cornering Motorcycle Traction Control, (oftewel: hellingshoek afhankelijke tractie controle), bochten-ABS, motorslipregeling en smartphone connectiviteit. Ook handig, de knop voor de tractie controle zit standaard op de motor. De benodigde software is echter optioneel, en is alleen beschikbaar tegen meerprijs.
Voor het design van de 890 Adventure heeft KTM besloten door te gaan met de stijl die neergezet is met de 790 Adventure. Compleet met een minimalistische kopje en scherp gesneden fairing. Ook de opvallende gespleten tank ( 20 liter) die tot ver naast de motor doorloopt, is gebleven.
De nieuwe 890 Adventure zal vanaf december 2020 bij de dealer staan in twee verschillende kleurstellingen. Hoeveel de nieuwe allroad van KTM gaat kosten, wordt later bekendgemaakt. Gelukkig kunnen we voor die tijd al wel een oordeel vellen over de rijkwaliteiten van de nieuwe KTM, want wij mogen de motor deze week al voor de eerste keer aan de tand voelen. Je leest er alles over in de MotoPlus 22!