Nieuws

KTM lanceert nieuwe 890 SMT

Wie herinnert hem zich nog, de KTM 990 SMT? Een hooligan met toeraspiraties, die in 2009 verscheen en in 2013 alweer verdween. Tot spijt van velen, want een stukje toeren en af en toe wat ‘spielerei’ was een combinatie die in de smaak viel. Die SMT is terug! En wel als een 890-uitvoering, dus met de LC8c-twin van de 890 Adventure R.

En geheel in lijn met de KTM-filosofie wordt deze ‘herintreder’ aangekondigd met de kreet ‘No compromises and no catches’. Een machine waarmee je net zo makkelijk een bergpas aanvalt als een lange motorvakantie maakt dus. Technische basis daaronder is de 105 pk sterke en 889 cc metende LC8c-paralleltwin van de KTM 890 Adventure R. En dat is een blok dat net zo lekker in zijn vel zit bij lage toerentallen als opgejaagd richting de rode streep van de toerenbegrenzer. Bovendien is het een zuinige krachtbron en lijkt met de 15,8 liter tankinhoud die de nieuwe 890 SMT heeft een flinke actieradius een zekerheidje. 

Die benzinetank zelf speelt trouwens een belangrijke rol in het ergonomische plaatje van de SMT. Deze is een stukje smaller dan die van de Adventure R en speciaal ontworpen voor de 890 SMT. Het zadel loop over in een eendelig ‘supermoto’-zadel met een zithoogte van 860 mm. Mooi is dat het stuur over een bereik van 30 mm in zes verschillende posities verstelbaar is. Daarbij zit je achter een compact ‘smoked’-ruitje, dat eveneens niets anders communiceert dan cruisen of aanvallen…?

De nieuwe 890 SMT heeft een frame van chroommolybdeen stalen buis en iets compactere geometrie dan de 890 Adventure-modellen. Daarnaast helt de achterschokdemper, een volledig instelbare WP Apex met 180 mm veerweg, wat verder voorover om de zithoogte binnen de perken te houden en het gebruik van een iets langere swingarm te faciliteren. De voorzijde wordt afgeveerd door een volledig instelbare 43mm-WP-Apex-upsidedown-vork met eveneens 180 mm veerweg. De SMT rolt uiteraard op straatgerichte 17 inch wielen met daaromheen lekker plakkerige Michelin PowerGP-banden. 

Vanuit het zadel heb je zicht op een 5 inch TFT-display met smartphone-connectiviteit, waarop je onder andere de drie standaard rijmodi (Rain, Street en Sport) kunt selecteren. De Track-modus is optioneel. Daarnaast zijn hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en eveneens hellingshoekafhankelijk- en Supermoto-ABS standaard aan boord. Het elektronicapakket is nar wens verder uit te breiden met Motor Slip Regulation (MSR), quickshifter+, cruise control en handvatverwarming.   

De nieuwe KTM 890 SMT staat eind deze maand bij de dealer en gaat € 17.100,- kosten. 

In MotoPlus 10/2023, die op 12 mei verschijnt, kunnen we je al de eerste test van de nieuwe SMT voorschotelen!    

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Draadloos Q12 laden op de motor

Draadloos Q12 laden op de motor

12 juli, 2024

Het stroomdraadje is vaak de zwakke schakel als je een mobiele telefoon als navigatieapparatuur gebruikt. Peak ...

Overig nieuws