Nieuws

KTM laat het beest groeien

KTM’s Super Duke was al bepaald niet schraal bedeeld qua cc’s, maar de 2024-versie groeit ook nog eens een borrelglaasje: van 1.301 naar 1.350 cc. Reden voor de Oostenrijkse firma om het meteen ook maar om te dopen tot 1390 Super Duke R!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, want het draait het gros van jullie toch voornamelijk om de prestaties: die extra cilinderinhoud (dankzij een twee millimeter grotere boring, van 108 naar 110 mm) vertaalt zich in tien pk en vijf Nm extra. Het vermogen komt hierdoor uit op 190 pk bij 10.000 tpm, het koppel op 145 Nm bij 8.000 tpm. Een behoorlijk imponerend stukje spierballenvertoon en in de zoektocht naar nog meer vermogen en koppel in combinatie met het voldoen aan de nieuwe Euro5+-norm (conflicterende belangen), past KTM nu voor het eerst variabele kleptiming toe op haar dikke LC8 75° V-twin. Het systeem is vergelijkbaar met BMW’s ShiftCam, afhankelijk van toerental en andere variabelen kan er gewisseld worden tussen twee inlaat-nokprofielen voor deel- en vollast.

Niet alleen het blok kreeg een oppepper, de 1390 Super Duke R en R EVO werden ook op een scherper uiterlijk getrakteerd, dat past bij het nieuwe vermogen. Meest in het oog valt de 700 gram lichtere koplamp, maar ook de zijpanelen – inclusief winglets – van de anderhalve liter grotere benzinetank (nu 17,5 liter) geven de KTM een lager, gespierder en agressief profiel.
Om het vermogen aan de grond te krijgen staat de KTM op plakkerige Michelin Power GP’s en werd het rijwielgedeelte opgewaardeerd met een nieuwe, volledig instelbare (inclusief high- en lowspeed ingaande demping) WP Apex monoshockdemper . Vooraan zit een Ø 48 millimeter WP Apex Open Cartridge voorvork.
Het grote verschil tussen de R en de 1390 Super Duke R EVO is het semi-actieve veersysteem (SAT) van WP. De elektronische vering kent variabele demping om voor maximaal comfort te gaan of juist voor ultieme strakheid. Ook het volledige elektronicapakket van beide Dukes, met onder meer vijf rijmodi en bochten-ABS met supermoto-modus, is geactualiseerd.

Zowel de standaard 1390 Super Duke R als de Evo is er in het oranje en zwart, prijzen zijn nog niet bekend. Info: www.ktm.com

KTM heeft weer een lekker bescheiden video van een stuntende Super Duke gemaakt.
Weer eens willen lezen hoe de oude Dukes presteren? Lees hier de test van de 1290 Super Duke R en EVO.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws