Nieuws

KTM in de MotoGP

Op sportgebied lijkt alles wat KTM aanraakt spontaan in goud te veranderen. In de motocross en enduro zijn de Oostenrijker normaliter motorisch/technisch gezien ogenschijnlijk onverslaanbaar en ook in de Moto3 draaien ze vanaf dag één mee in de top. En met de RC16 MotoGP-racer wordt er een nieuw hoofdstuk aan het succesverhaal toegevoegd!

“We hebben tot dusverre van ieder project een succes weten te maken. De vraag is alleen hoe lang dat duurt.” Aan het woord is Wolfgang Felber, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het rijwielgedeelte van KTM’s MotoGP-machine. Een man met dik 37 jaar ervaring bij de Oostenrijkse firma, waarbij hij alle sportieve mijlpalen van dichtbij meemaakte. Van de eerste zege in de Dakar-rally tot de eerste winst in de Moto3-klasse. Een man die weet waarover hij praat, en die kennis ook in klinkende munt vertaalt. Vier jaar en negen maanden na de eerste rollout met de RC16 zag Felber Bard Binder op 9 augustus de Oostenrijkse MotoGP-machine naar de overwinning sturen in het Tsjechische Brno. Een kunststukje dat twee weken later door Miguel Oliviera in Spielberg werd herhaald. En ook de laatste GP van het afgelopen jaar, in Portimao, werd prooi voor de RC16.
Des te knapper is deze prestatie in het licht dat KTM zich niet vastklampte aan de technische status quo in de koningsklasse van de motorsport (aluminium frame en Ohlins-vering), maar haar eigen grondbeginselen trouw bleef. Het V4-motorblok kreeg een plek in een eigen frame van stalen buis en de vering werd geleverd door het eigen WP Suspension.

Een succesvolle uitkomst dus, alleen voerde de weg erheen over de nodige hobbels. Zo gooide bijvoorbeeld de Franse coureur Johann Zarco al halverwege het 2019-seizoen de handdoek uit frustratie in de ring. In MotoPlus 3/2021 kijken we met Felber terug op die moeizame eerste jaren, en onthult hij hoe en dankzij wie uiteindelijk de winnende formule werd ontdekt. MotoPlus MotoPlus 3/2021 ligt op vrijdag 5 februari in de winkel.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws