Nieuws

KTM 890 Duke 2021: 115 pk en 92 Nm koppel

Met de lancering van de KTM 890 Duke R waren we heel even in de veronderstelling dat het nieuwe model de sportievere R-versie van de 790 Duke was. Maar niets is minder waar, want KTM heeft nu ook de 890 Duke gelanceerd. Een iets minder luxe aangeklede versie van de 890 Duke R, met uiteraard de 889 cc tweecilinder in het vooronder.

Daarmee heeft KTM nu dus officieel een opvolger van haar populaire 790 Duke in het gamma. De grootste vernieuwing zit hem uiteraard in het blok, want de cilinderinhoud groeide van 789 naar 889 cc. Dat heeft ook zijn weerslag op het topvermogen, want dat groeide van een toch al niet onaardige 105 naar 115 pk en van 87 naar 92 Nm koppel. Ook het maximale toerental groeide van 10.000 naar 10.5000 tpm. Qua vermogen heeft de nieuwe Duke daarmee net wat minder in de melk te brokkelen dan de 890 Duke R, die met 121 pk en 99 Nm koppel in de boeken staat, maar biedt hij zeker een zeer welkome plus. Daarnaast is het drooggewicht identiek gebleven aan dat van de 790 Duke: 169 kilo.

Qua design is de 890 Duke grotendeels gelijk gebleven aan de eerder gelanceerde ‘R’-versie. De nieuwe motor mag zich uiteraard wel in een eigen decors hullen, en wordt daarnaast standaard geleverd met een duo-zadel en passagiers-voetsteunen. Iets dat op de meer race-gerichte R-versie ontbreekt. Niet vreemd, want de 890 Duke is duidelijk meer straat- en comfortgericht.

Verder beschikt de 890 Duke over een niet instelbare 43 mm upside-down WP-Apex voorvork (140mm veerweg), en een WP Apex monoschokdemper waarbij de veervoorspanning instelbaar is (150 mm veerweg). Qua remmen is de nieuwe KTM uitgerust met een set radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en 300 mm schijven voor, en een enkele tweezuigerremklauw en 240 mm remschijf achter. Dankzij een aangepast frame en subframe valt de zitpositie, ten opzichte van de 790 Duke, wat lager uit op 820 mm.

Op het gebied van elektronica kan de 890, net als zijn voorganger trouwens, bogen op een uitgebreid vangnet aan elektronische hulpmiddelen. Onder meer bochten-ABS, wheeliecontrol, drie rijmodi en hellingshoekafhankelijke tractiecontrole behoren tot de standaarduitrusting. Dit kan desgewenst uitgebreid worden met een speciale Track-modus en Quickshifter+.

Andere fijne zaken zijn de rondom geïnstalleerde ledverlichting, het configureerbare TFT-scherm, de Continental ContiRoad-banden en de compatibiliteit met KTM myRide App. Zoals altijd is de motor verder aan te kleden met een breed scala aan KTM PowerParts. Daarnaast wordt er in de wandelgangen ook gesproken over een A2-versie van de 890 Duke. Die laatste heeft KTM echter nog niet aangekondigd. Ook de prijs en datum waarop de motor bij de dealer staat, worden later bekendgemaakt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Ultieme Supersport van MV Agusta

Ultieme Supersport van MV Agusta

2 november, 2024

MV Agusta omschrijft de F3 Competizione met 1001 gelikte marketingtermen, maar eigenlijk wil de Italiaanse ...
Eerste indruk: Honda X-ADV

Eerste indruk: Honda X-ADV

2 november, 2024

De X-ADV weet sinds zijn introductie in 2016 flink wat zieltjes voor zich te winnen door zijn avontuurlijke ...

Overig nieuws