Komt BMW met meer M-modellen?
Met de vernieuwde M1000RR en de nieuwe M1000R heeft BMW inmiddels aardig wat M-nieuws voor het nieuwe motorjaar gebracht. Maar zit er nog meer in het vat? Dat zou zomaar eens kunnen, want de Duitse fabrikant heeft de lettercombinatie ‘M R’ inmiddels officieel vast laten leggen.
De twee uiterst sportieve M-varianten van de bekende S1000RR en S1000R waren eerder deze maand niet te missen. Niet zichtbaar of officieel was echter dat vastleggen van de lettercombinatie ‘M R’ door BMW Motorrad. Deze combinatie is op 14 oktober 2022 in het Duitse merkenregister opgenomen. In het officiële persbericht over de M1000R heeft Ralf Mölleken, projectleider van het viercilinderplatform, het ook heel expliciet over ‘M R’. Er zou dus wel eens meer aan kunnen komen, maar hoe zou dat er uit kunnen gaan zien?
M ruimt op
Het zou kunnen dat BMW met de M-modellen de eigen typeaanduidingen binnen de verschillende lijnen wat gaat opschonen. De S-modellen worden M1000RR en M1000R. Anders straatmodellen zoals bijvoorbeeld de F900R of R1250R kunnen onder het M-label ook van de nodige extra’s worden voorzien. Bij de boxer-motoren hadden ze bij BMW tussen 2005 en 2010 al de HP2-lijn. De daartoe behorende Enduro, Megamoto en Sport waren in feite al de M-modellen van die tijd. Uit High Performance (HP) ontstond Motorsport (M) – bij de auto’s van BMW al sinds 1972.
M1250R
De HP2 Sport, tussen 2007 en 2010 gebouwd, was gebaseerd op de endurance-racer van 2007, die op zijn beurt weer schatplichtig was aan de toen nog geproduceerde R1200S. Met shiftCam-boxer van de huidige R1250R en rijwielgedeelte met upside-down-voorvork in plaats van Telelever zou BMW een M-versie uit kunnen brengen. Of later, met de volgende evolutie van de boxer, als M1300R.
M900R
In Engeland is ‘ie er al, bijna dan. Met F900R Cup als Britse merkencup wil BMW het sportieve karakter van de F wat oppoetsen. Als M900R zou BMW daar wereldwijd succes mee kunnen hebben, ook al zouden ze de 105 pk sterke paralleltwin in München dan wat moeten kietelen om echt recht te doen aan een eventuele M-sticker.
M1100R
BMW zou ook de 999cc viercilinder flink kunnen opboren, waarmee het blok exact aan de maximale cilinderinhoud voor het WK Superbike voldoet en het dankzij de variabele timing veel koppel bij lage toerentallen heeft. Als M1100R zou de vier-in-lijn van BMW erg dicht bij de 1.103 cc metende V4 van Ducati komen te liggen.
Elektrische M R
Een modelnaam zonder aanwijzing voor de bouwwijze van het motorblok of cilinderinhoud zou in het geval van een BMW M R ook kunnen duiden op de eerste sportieve naked bike van de Duitsers. Al in 2018 liet BMW een rijklare technologiedrager zien en in het spoor van de CE 04 scooter werden tot 2025 elektrische modellen in alle klassieke bouwlijnen aangekondigd. Een elektrische M R als topmodel zou dan logisch klinken.