Komend jaar rijdend prototype Kawasaki Ninja H2 HySE waterstofmotor
Kawasaki ontwikkelt onder de noemer Ninja H2 HySE een waterstofmotor met directe injectie en een supercharger. Het eerste testprototype moet in 2024 aan de rol gaan – in waterstofblauw in plaats van Kawasaki-groen.
Kawasaki’s motordivisie, die nu is afgesplitst, blijft zich niet uitsluitend richten op de traditionele merkkleur groen, de Japanners willen ook aanzienlijk groener worden als het gaat om motoren. Of, recenter, waterstofblauw. Onlangs presenteerde Kawasaki de eerste motorfiets met waterstofmotor, de Ninja H2 HySE, voor het eerst als rijklaar prototype tijdens een conferentie over ‘Group Vision 2030’. Kawasaki wil dit prototype begin 2024 in de praktijk gaan testen. Het gaat meer specifiek om een omgebouwde Ninja H2 SX, in blauw in plaats van groen en met een H-vormige led-koplamp. Die H is natuurlijk een knipoog naar de H van waterstof, naast de toevallig bijpassende typeafkorting H2.
Kawasaki had op de EICMA 2022 al een bijbehorend studiemodel gepresenteerd op basis van de Kawasaki H2 met supercharger. Het bijzondere kenmerk: deze motor werkt met directe injectie in de verbrandingskamers, een primeur voor motorfietsen. Met ongeveer 1.000 cc cilinderinhoud en een supercharger levert deze viercilinder-lijnmotor als conventionele verbrandingsmotor minstens 200 pk. Specifieke details over het vermogen met waterstof zijn nog niet beschikbaar.
Kawasaki kan alleen echt groen zijn met deze CO₂-neutrale oplossing als de waterstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare bronnen en dus zogenaamde groene waterstof is. Waterstof als brandstof voorkomt het probleem van uitstoot van vervuilende stoffen niet. Er worden voornamelijk stikstofoxiden geproduceerd, die theoretisch zouden moeten worden omgezet door een SCR-katalysator. Daarnaast worden kleine hoeveelheden kooldioxide, koolmonoxide en zelfs koolwaterstoffen geproduceerd door de minimaal gebruik van smeerolie in het verbrandingsproces.
Of en hoe de eerste waterstofmotor ooit in serieproductie zal gaan, hangt af van de levering van waterstof als brandstof. Kawasaki gelooft dat beide op zijn vroegst vanaf 2030 beschikbaar zullen zijn (Group Vision 2030), waarbij de Kawasaki Heavy Industries Group proactief betrokken is bij de ontwikkeling van de infrastructuur.
Samen met de andere Japanse autofabrikanten Honda, Yamaha en Suzuki exploiteert Kawasaki het waterstofsamenwerkingsverband HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology). Op 8 maart 2023 heeft Kawasaki zelf een aanvraag ingediend om het handelsmerk HySE te beschermen. Kawasaki heeft echter niet alleen Nizza klasse 12 geregistreerd voor motorfietsen en aanverwante voertuigen, maar ook klasse 7 voor niet-landvoertuigen en klasse 42 voor testapparatuur voor waterstofmotoren. Naast de Ninja H2 HySE wordt momenteel ook een vierwielige terreinbuggy met dezelfde waterstofmotor getest. Vanaf 2024 zullen er ook waterstofvliegtuigen volgen.