Nieuws

Knock knock, who’s there?

Met het NK C22-conceptmodel bewijst CFMoto dat het tijdperk van Chinese tweewielige gedrochten van pisbakkenstaal definitief voorbij is.

Los van het flitsende uiterlijk beschikt de NK C22 ook nog over een flitsend blok. Het is de 800cc zware tweecilinder in lijn die we kennen van de 790 KTM. Deze conceptmotor oogt futuristisch, maar productierijp tegelijk. Hij schijnt zelfs te rijden. De kuipdelen zijn niet van onbetaalbaar carbon, maar van ‘gewoon’ kunststof. De remmen zijn voor de gelegenheid geen exclusieve Brembo monoblocs, maar ‘alledaagse’ exemplaren van J.Juan.

Ook de achterzijde oogt fraai, maar eveneens alsof hij morgen in hoge aantallen uit een fabriek kan rollen. De banden zijn gewone straatbanden en geen slicks. De NK C22 bewijst eens te meer dat een enkelzijdige swingarm van zeldzame schoonheid is. Zeker omdat de korte hoge uitlaatdempers van SC Project niets van het uitzicht verstoren.

Wie Chinezen nog steeds als ordinaire kleptomanen weg wil zetten, kan zijn gelijk gedeeltelijk halen bij de NK C22. Het koplampje lijkt wel erg op het ‘gasmasker’ van de Honda CB1000R. De achterzijde heeft dan wel weer iets weg van de Rush van MV Agusta.

Het blok is in de KTM 790 goed voor 105 pk. In de CFMoto 800MT allroad (eerste test hier) blijft daar 91 pk van over. Het zou leuk zijn als het maximale vermogen van deze scherpe naked daar ergens tussenin eindigt. Of de NK C22 in productie gaat, zien we komend jaar vanzelf. CFMoto heeft al wel aangekondigd tien nieuwe modellen (waarvan vier elektrische) te introduceren in 2023.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws