Klaar voor de toekomst?
Uit de rapportage van agentschap.nl blijkt dat de eerste generatie voertuigen, vooral de ombouwvoertuigen en voertuigen met kleine oplages, vaak mankementen vertonen.
Voorlopig mogen we dus nog lekker blijven rijden in- en op dingen die "Brrroem!’doen!
De negen projecten lopen nu circa 1,5 jaar. Het gaat onder meer om elektrische Greenwheelsauto’s, de Prestige GreenCab, een elektrische vuilnisauto bij Van Gansewinkel Groep en enkele bezorgdiensten.
De door de fabrikanten beloofde actieradius wordt in het algemeen niet waargemaakt, aldus het rapport. Vooral bij gebruik van airco en verwarming of bij een zwaardere belasting of gebruik op de snelweg is dit het geval. En het laden blijft ook een gehannes (zie foto)
De meeste deelnemende bedrijven geloven niet dat er een sluitende begroting te maken is met inzet van elektrische voertuigen. In ieder geval niet voor elektrische taxi’s, wellicht wel voor deelauto’s.
Met die wetenschap is EZ nu gestart met een nieuw proefproject, waarin elektrische deelauto’s worden ingezet. Het project Elektropool in het Stadsgewest Haaglanden gaat het gebruik van elektrische auto’s nauwgezet monitoren.
Alle deelnemende auto’s worden hierbij voorzien van boordcomputers die alle data betreffende energieverbruik, laadgedrag en actieradius verzamelen. Met deze data hoopt EZ een beter beeld te krijgen van de (on)mogelijheden van elektrisch rijden.