Keert de Aprilia Shiver 900 terug als Gilera?
Aprilia heeft de productie van haar 900-modellen gestaakt. Maar keert de Aprilia Shiver 900 terug als Gilera? Dat zou zo maar eens kunnen. De technologie gaat in China echter door als de Cyclone, en de Shiver 900 zou in Europa wel eens terug kunnen keren als Gilera. Gilera heeft het ontwerp van de Shiver 900 opnieuw geregistreerd.
Cyclone kennen oplettende lezers zeker van de RX6 met de 650cc Norton-twin. Het nieuwste concept van het Chinese bedrijf is de RA9, die gebaseerd is op de al uit productie genomen Aprilia Shiver 900 en Dorsoduro 900 en volgens Zongshen eind 2022 gepresenteerd zou moeten worden. In de winter van 2023 kondigde Zongshen echter de komst van twee naked bikes aan. De ene is een exacte kopie van de oude Aprilia Shiver 900, de andere een mix van de Shiver en Triumph Street Triple.
Op de foto’s is duidelijk te zien dat de oude Aprilia technologie onder het Gilera-merk valt. De V-twin met de karakteristieke waterpomp bij de voorste cilindervoet is onmiskenbaar. Hetzelfde geldt voor het frame van stalen en aluminium buizen met de uit het. Idden geplaatste achterschokdemper. Zelfs de vorm en afmetingen van de voorkant met de bekende Shiver-koplamp zijn exact gemodelleerd naar het origineel.
Het tweede nieuwe model van Gilera is beduidend hoekiger en voorzien van ‘geleende’ elementen van KTM en Triumph. Technisch gezien is hij echter duidelijk gebaseerd op de Aprilia Shiver 900 en het ontbreken van een snavel betekent dat het zeker geen supermoto-achtige Dorsoduro is.
De Cyclone-modellen die tot nu toe zijn getoond hebben het frame en het motorblok volledig overgenomen van Aprilia, zelfs de excentrische achterschokdemperpositie is hetzelfde. De twin, met 896 cc cilinderinhoud in de Aprilia’s, heeft een iets grotere cilinderinhoud van nu 987 cc en levert 112 pk bij 9.500 tpm. Het koppel bedraagt 98 Nm bij 7.500 tpm. Het is niet bekend aan welke emissienorm de ‘nieuwkomers’ voldoen. In Europa was Euro4 het eindstation voor de 900-serie van Aprilia.
De sprong naar Euro 5 was waarschijnlijk niet het probleem, maar eerder de matige verkoopcijfers van de 900-serie in Europa. Onder de Chinese vlag en Italiaanse naam – Gilera – zouden we de V-twin dus weer terug kunnen gaan zien. Het motorblok en de rest van de nieuwe Gilera’s zullen waarschijnlijk in China worden gebouwd en vervolgens als volledige voertuigen worden geïmporteerd of helemaal worden gedemonteerd voor eindassemblage in Europa.