Kawasaki ZX-10R en RR krijgen meer koppel en vermogen
Tijdens een ronde van het Japan Superbike kampioenschap heeft Kawasaki haar 2019-versies van de ZX-10R, ZX-10R SE en ZX-10RR gepresenteerd. Daarbij valt vooral de vermogensboost van 3pk op. Zo krijgen beize ZX-10R’s een nieuw topvermogen van in totaal 203 pk. De ZX-10RR, die in gelimiteerde oplage gemaakt zal worden, is voor komend modeljaar uitgerust met onder meer drijfstangen van Pankl.
De vermogensboost van de ZX-10R en ZX-10R SE is te danken aan een aangepaste klepbediening, waarbij Kawasaki nu gebruikmaakt van klepslepers. Hierdoor kan blok op een hoger toerental draaien. De nieuwe cilinderkoppen in de ZX-10R en ZX-10R SE zijn daarnaast voorbereid op racenokkenassen waardoor er een grotere kleplift mogelijk is en dus de cilindervulling verbeterd.
Aanpassingen die volgens Kawasaki hebben geresulteerd in een betere gasrespons en sterkere acceleratie. De eerder als een optie aangeboden up-and-down quickshifter, wordt voor de 2019-modellen standaard meegeleverd. De SE heeft tevens de elektronische KECS-vering, gesmede Marchesini wielen en – net als de nieuwe Ninja H2 – een zelfherstellende laklaag.
De ZX-10RR kan, met haar nieuwe titanium drijfstangen uit de fabriek van KTM-baas Stefan Pierer, liefst 600 tpm meer draaien dan de voorgaande RR. Hierdoor is levert het blok zonder Ram-Air al 204 pk aan de krukas. Ook heeft Kawasaki de dempingskarakteristiek van de vering geoptimaliseerd. Uiteraard is ook deze motorfiets uitgerust met Marchesini wielen. Van de limited edition Kawasaki, die als homologatiemodel voor het WK Superbike wordt gebruikt, worden slechts 500 exemplaren geproduceerd.
De 2019 modellen van de ZX-10R staan vanaf november in de showroom. Kijk voor meer informatie op www.kawasaki.nl