Kawasaki werkt aan hybride-aandrijving
Afgelopen jaar toonde Kawasaki op de EICMA in Milaan al een concept van een elektrische motorfiets. En momenteel verkennen de Japanners ook de mogelijkheden met hybride-technologie.
Kawasaki heeft veel expertise op het gebied van Gigacel nikkel-metaalhydride-batterijen. Deze worden al succesvol toegepast voor trams en andere voertuigen in het openbaar vervoer. Voor het nieuwe hybride-tweewielconcept combineert de fabriek in Akashi schone verbrandingsmotoren-technologie met het potentieel van een emissievrije elektrische aandrijving. Het concept van Kawasaki is bedoeld voor forenzen, die korte tot middellange afstanden afleggen. Er kan op benzine worden gereden maar ook volledig elektrisch, bijvoorbeeld binnen de stad.
De aandrijvingen kunnen ook worden gecombineerd voor een flinke power- en rijsensatie. Hiermee biedt Kawasaki naar eigen zeggen een antwoord op hedendaagse uitdagingen, zoals de beperkte actieradius van elektrische voertuigen en de ontwikkeling dat veel binnensteden tot zero-emissie-gebieden worden bestempeld. De nieuwe hybride-tweewieler van de Japanse fabrikant zit nog in de ontwikkelingsfase, maar laat evenwel zien dat Kawasaki ook op dit gebied een speler wil zijn.
Daarnaast werkt Kawasaki hard aan de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en optimale interactie tussen rijder en machine. De Kawasaki Rideology-filosofie wordt hierbij verder uitgediept. Een proefversie van dit concept wordt in Japan al door een groep Kawasaki-fans getest. Het concept bevat onder andere een stem-geactiveerde helm-interface, waarmee de rijder diverse zaken kan controleren. Bijvoorbeeld de resterende inhoud van de brandstoftank, het weer op de bestemming of de voorspelde verkeersdrukte op de geplande route.
Hieronder twee interessante video’s van beide ontwikkelingen: