Kawasaki W800, maar dan anders…
Het is altijd weer interessant om te zien wat fantasie en vakmanschap op motorisch gebied teweeg kunnen brengen. Helemaal wanneer er een toch al opvallende machine als Kawasaki’s W800 aan de basis van zo’n project staat. MRS Oficina bewijst dat de combinatie van een stalen dubbel wiegframe en luchtgekoeld blok met een beetje goede wil tot zo’n beetje alles kan worden omgetoverd, getuige deze vertederend mooie retro crosser!
Centraal in het ontwerp staat nog altijd de koningsas twin met 773cc cilinderinhoud en een vermogen van 48 pk. Dat werd niet één op één overgenomen, maar kreeg eerst een zwart kleurtje, open luchtfilters en sierlijk rvs uitlaatsysteem, dat zich links en rechts langs het blok een weg naar achteren baant. Optisch lijkt het uitlaatsysteem enkel uit uitlaatbochten te bestaan, maar er schijnen wel degelijk dB-killers in te zitten.
Middels nieuwe veerelementen (Showa KX450 voorvork en speciaal vervaardigde Öhlins duo-schokdempers achter) met langere veerwegen en noppenbanden werd de basis lay-out van een crosser gecreëerd. Aan de bovenzijde werd vervolgens alles in het werk gesteld om er een fraaie jaren 70 retrolook aan toe te voegen. Zo werd de originele tank ingekort en smaller gemaakt, en om het verminderde brandstofvolume te compenseren bouwde MRS een extra tank onder de buddy. Daarvoor moest het frame licht worden aangepast, wat het weer mogelijk maakt om een korter zadel te monteren met daarachter een hoog lijnend spatbord. Verder kreeg de twin onder meer ook nog een aluminium achterbrug, remmen van Beringer, Excel-wielen met Talon-naaf (21 inch voor, 18 inch achter) en Bridgestone crossbanden aangemeten.
De speciale lak (geïnspireerd door de kleurstelling van de KX500 uit de jaren 80) en verschillende opvallende details, waaronder natuurlijk de nummerplaten, ronden het geheel smaakvol af. Kost je 400 werk aan werk, maar dan heb je ook wel wat!