Kawasaki vernieuwt kwartliter crosser
Kawasaki heeft, op basis van directe feedback uit het AMA Supercross en MX2-wereldkampioenschap, haar KX250 voor 2023 verder ontwikkeld. De belangrijkste veranderingen zijn te vinden in het motorblok. In de cilinderkop zijn de iets kleinere inlaatkleppen (van 37 mm naar 35,5 mm) anders geplaatst. Ook is het inlaattraject vlakker geworden, en de upstream-injector verplaatst naar de onderzijde.
Dit alles zorgt voor een efficiëntere cilindervulling en betere verbranding voor meer piekvermogen. Een langere uitlaatbocht (45,7 cm naar 55,7 cm) zorgt voor meer koppel in het lage en midden toerengebied, terwijl ontstekingstiming is geoptimaliseerd op de veranderingen in het motorblok. Verder is er een langere eerste versnelling en is ook de tweede versnelling aangepast voor een soepelere overgang.
Ook de vering werd verder verfijnd. Zo is de oliehoogte in de voorvork aangepast voor een geoptimaliseerde veerkarakteristiek. Aan de achterzijde is de vering nu voorzien van hardere compressiedemping, zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort. Verder is de achterband nu 10 millimeter breder (betere tractie) en zijn de voetsteunen niet alleen vijf millimeter breder, ze zitten ook drie millimeter naar achteren geplaatst voor een betere grip en meer gevoel. De voetsteun-montage is nu van aluminium, waar deze voorheen nog van staal was. Samen met andere gewicht besparende maatregelen in met name de vering wordt zo het extra gewicht van de bredere achterband gecompenseerd. De nieuwe KX250, waarvan de prijs nog niet bekend is gemaakt, staat medio juli bij de officiële Kawasaki Motocross dealer. Info: www.kawasaki.nl