Nieuws

Kawasaki presenteert nieuwe Ninja 1100SX en SE-versie

In de rubriek ‘nieuws waarvan je wist dat het ging komen’ de nieuwe Kawasaki Ninja 1100SX. De presentatie van de nieuwe sportieve toermachine volgt op die van de Versys 1100. Ook komt er komend jaar een voor het eerst een SE-versie naast de standaard uitvoering.

Zoals de nieuwe modelnaam al aangeeft heeft Kawasaki de cilinderinhoud door een drie millimeter langere slag (nu 59 mm) opgeschroefd tot exact 1.099 cc. Verder kreeg het blok een aangepaste gasklephuizen en inlaatpoorten, een andere ECU-setting, aangepaste nokkenassen met iets minder kleplift (beide ten faveure van meer koppel in het lage- en midden toerengebied) en wat meer vliegwielmassa.

De ingrepen zijn wel iets ten koste gegaan van het maximum vermogen, want dat is gedaald van 142 pk bij 10.000 toeren naar 136 pk bij 9.000 toeren. Daarentegen is het koppel juist iets hoger met 113 Nm bij 7.600 toeren (was 111 Nm bij 8.00 toeren), maar belangrijk is dat de koppelkromme onderin en in het belangrijke middengebied een stukje boven die van de 1000SX ligt.

Net als bij de Versys 1100 zijn de vijfde en zesde versnelling iets langer. Rijd je 100 km/uur in zes dan draait het blok nu 4.000 toeren in plaats van de eerdere 4.300. Daarnaast is de primaire overbrenging langer, terwijl de eindoverbrenging met 42 : 15 nu juist iets korter is.

Verder is veel bij het oude gebleven, op een paar toch wel nuttige zaken na. Zo is de achterste remschijf iets groter, zijn de remschijven niet langer van het wave-type en zit er bijvoorbeeld standaard een USB-C-aansluiting op het stuur. Daarnaast is de quickshifter iets aangepast. Deze werkt nu al vanaf 1.500 toeren in plaats vanaf de eerdere 2.500 toeren.

Naast de standaard uitvoering is er komend modeljaar voor het eerst ook een SE-variant, die zich naast een eigen kleurenstelling van de basisversie onderscheidt door Brembo M4.32 remklauwen, een Brembo rempomp en remschijven, een Öhlins S46-achterschokdemper met stelmogelijkheden voor de uitgaande demping en veervoorspanning (met draaiknop) en handvatverwarming.

De nieuwe Ninja 1100SX komt er in Metallic Carbon Grey/Metallic Diablo Black en de SE-versie in Emerald Blazed Green/Metallic Diablo Black en Metallic Matte Graphene Steel Gray/Metallic Diablo Black. De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

5 oktober, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Noppennieuws 5 in de winkel!

Noppennieuws 5 in de winkel!

4 oktober, 2024

Op vrijdag 4 oktober is Noppennieuws 5 verschenen en daarin onder meer een test van de nieuwe Beta X-Pro ...
Dikke 450 crosser van Triumph

Dikke 450 crosser van Triumph

4 oktober, 2024

Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motocrosssegment met de TF250-X, breidt het nu die lijn uit ...

Overig nieuws