Nieuws

Kawasaki H2/R

Met de 750 Mach IV H2, de 900 Z1 Super Four en de Ninja GPz900R heeft Kawasaki in het verleden al iconische voetafdrukken in de motorwereld achtergelaten. Met deze avantgardistische Ninja H2/R (H2 voor de weg en H2R voor het circuit) lijkt daar op korte termijn een stevige, nieuwe afdruk bij te komen. Deze spectaculair ogende machine is voorzien van dezelfde viercilinder compressormotor, met een cilinderinhoud van 998 cc, die Kawasaki eerder op de Tokyo Motorshow presenteerde. Het blok, dat in de straatversie goed is voor een dikke 200 pk en in de circuitversie een ongelooflijke 300 pk, is gemonteerd in een minimalistisch en verfijnd ogend stalen vakwerkframe in Kawasaki’s huiskleur. Dat Kawasaki niet heeft gekozen voor een high-tech aluminium constructie of een monocoque-variant (zoals bij de ZZR1400) heeft waarschijnlijk te maken met de hitteafvoer van het compressormotorblok. Naast het enorm gestroomlijnde spitse neusje, volledig carbon zo lijkt het, met spiegels in de vorm van deflectoren en ook daaronder nog een set windgeleiders, vallen met name de forse kont en de enkelzijdige swingarm op. Dat laatste geeft trouwens een prachtige vrije blik op het imponerende achterwiel, ook al doordat de niet minder indrukwekkende uitlaatdemper mooi compact is gehouden. Alhoewel deze behoorlijk ´open´ ogende demper ons niet helemaal straatlegaal lijkt en het model op de foto koplampen en knipperlichten mist (de achterlicht-unit zit er wel in), gaat de H2R komend jaar volgens ingewijden wel degelijk in productie. De aanwezigheid van triviale zaken als remmen met ABS en een zijstandaard op dit model lijken daarvoor in ieder geval al hoopgevende indicatoren. En ongetwijfeld gaat deze H2R ook een ideale kapstok worden voor allerlei high-tech elektronica. Een quick-shifter menen we al te ontwaren, maar elektronisch verstelbare vering niet. Op de EICMA maakt Kawasaki meer specificaties van deze geweldenaar bekend.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws