Nieuws

Kans voor Startwin?

Suzuki en Volkswagen gaan elk  hun eigen weg na een joint-venture van bijna twee jaar. Eind 2009 kocht VW een aandeel van 19,9% in Suzuki, dat op haar beurt 1,5% aandeel in de Duitse holding kreeg. Na maandenlang gekibbel tussen de twee partijen heeft Suzuki er genoeg van en willen ze het aandeel van VW terugkopen.

De reden voor de breuk zijn de aanhoudende verdachtmakingen van VW dat Suzuki contractbreuk heeft gepleegd door motoren van het Italiaanse Fiat te gebruiken in de Suzuki SX4 softroader.

Die wagen is nota bene ook als Fiat Sedici verkrijgbaar en geruime tijd op de markt, wat CEO Osamu Suzuki nog bozer maakt om de uitspraken van VW. Beide partners hebben naar verluid ook de beoogde doelstellingen van het partnership niet bereikt: een sterkere voet op de Indiase markt voor VW en toegang tot dure diesel- en hybridetechnologie voor Suzuki.

De waarde van de joint-venture is intussen gedaald met bijna 10 miljoen euro, wat bij een terugkoop van de aandelen in het voordeel van Suzuki uitvalt.

Met deze splitsing is ook zeker dat een VW-motorfiets, als die er ooit komt, geen Suzuki techniek zal bevatten. Hoewel de joint-venture tussen Suzuki en Volkswagen vooral op de automobielsector was toegespitst, is het geen geheim dat er in de raad van bestuur bij VW een aantal fervente motorrijders zetelen met Ferdinand Piëch op kop. Piëch rijdt zelf met een Ducati en had het Italiaanse merk 30 jaar geleden bijna gekocht.

En nu? Misschien zien de managers bij VW het licht aanhet einde van hun tunnel(visie). In het Gelderse Loenen hebben de technische tovernaars van Star Twin immers de Thunderstar productieklaar? Inclusief de handleiding " Hoe maak ik de productielijn"  plus het werkplaatshandboek en de owners manual.

Dat de Loenense sportieve krachtpatser een VW blok heeft is mooi. Maar dat het in essentie de driecilinder diesel uit Volkswagens eigen Lupo is? Dat is toch top!

www.startwin.com

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws