Je beste vriend…
De 50-jarige Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) trakteert 32 motorrijders op een rijvaardigheidstraining. Hiermee wil de Verkeerspolitie het nut en de noodzaak van een goede voorbereiding voor het nieuwe motorseizoen nadrukkelijk onder de aandacht brengen.
Zichtbaarheid, rijvaardigheid en een goede technische staat van de motor staat daarbij hoog in het vaandel. Een goede voorbereiding, die gepaard kan gaan met een motortraining bij de diverse instanties en rijscholen, is een vereiste voor een veilig en lang motorseizoen.
Om voor de training op zaterdag 7 april 2012 in aanmerking te komen dient een vijftal vragen foutloos te worden beantwoord. Uiteindelijk komen 32 motorrijders in aanmerking voor een training door politiemotorinstructeurs van het KLPD en de Politie Academie op het politie-oefencircuit van de Politie Academie in Lelystad.
De vragenlijst is te vinden op: www.politie.nl/KLPD/organisatieonderdelen/dienst%5Fverkeerspolitie/Motorinhetvizier/
Het idee om motortrainingen onder de aandacht te brengen van deze doelgroep is ontstaan naar aanleiding van Oostenrijkse en Britse projecten. Politiekorpsen uit deze landen zagen het aantal dodelijke ongevallen onder motorrijders stijgen en organiseerden rijvaardigheidstrainingen voor deze doelgroep. De Verkeerspolitie van het KLPD vestigt met deze geste de aandacht op het nieuwe motorseizoen, om zowel de motorrijder als de overige verkeersdeelnemers bewust maken dat deze periode er weer aankomt.
Rond de maand april is de ‘winterstop’ ten einde en verschijnen weer meer motorrijders op de weg. Motorrijders zijn relatief kwetsbaar en lopen daarom vaak letsel op wanneer zij betrokken zijn bij een verkeersongeval. Zien en gezien worden is hierbij letterlijk van levensbelang.
Onder motorrijders vallen – naast slachtoffers door ongeval met ander gemotoriseerd verkeer – ook veel slachtoffers als gevolg van eenzijdige ongevallen. Het aantal verkeersdoden onder motorrijders is van 2009 op 2010 licht afgenomen. In 2010 bedroeg het aantal dodelijk slachtoffers 63. Ten opzichte van 2009 met 70 is dat iets minder dan 10% van het totale aantal dodelijke verkeersslachtoffers, terwijl motorrijders daar veel minder dan 10% van uitmaken.