Nieuws

Italjet Dragster 500 met zesversnellingsbak!

Een beetje ondergesneeuwd onder het EICMA-nieuws, maar zeker het vermelden waard: de nieuwe Italjet Dragster 500 sportscooter, met 43 pk vermogen én, jawel, een voetgeschakelde zesversnellingsbak!

Goed, het is nog een concept, maar toch heeft het er alle schijn van dat deze Dragster in 2024 op de markt gaat komen. De Dragster is ontwikkeld in het Italjet Style Center in Castel Guelfo di Bologna, en laten we eerlijk zijn: een dergelijk scooterconcept hebben we nog niet eerder gezien. Nu is Italjet toch al een beetje het hooligan-merk onder de scooterfabrikanten, maar dit slaat toch wel alles. Loop even een rondje mee. In het stalen vakwerkframe voor de aluminium swingarm huist een door Minarelli geproduceerde eencilinder-viertakt. Een relatief flinke, naar scooterbegrippen dan, met 450 cc cilinderinhoud. En dat blok is een heel moderne constructie met vloeistofkoeling, twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen. De eencilinder levert 43 pk bij 8.000 toeren en 43 Nm bij 6.00 toeren. Twee strak onder het blok lopende uitlaatdempers zorgen voor de afvoer van de uitlaatgassen. 

Behoorlijk sportief en dat geldt ook voor de aandrijving. Niet een voor een scooter gebruikelijke automaat, maar een natte meerplaatskoppeling met een zesversnellingsbak, die net als bij een motorfiets met de linker voet wordt bediend. En ook de eindaandrijving is a la motorfiets met een op en bloot liggende ketting. 

De aluminium swingarm vormt een mooie constructie met een bovenbouw en twee symmetrisch gepositioneerde achterschokdempers. Aan de voorzijde zien we een upside-down-voorvork met forse 47mm-vorkpoten. Ook de rempartij is niet bepaald kinderachtig met twee 270mm-schijven en Brembo vierzuiger remklauwen aan de voorkant. Daarnaast beloven de 15 inch wielen, voor scooterbegrippen vrij groot, en de 120/70-15 en 160/60-15 bandencombinatie sportieve stuureigenschappen.       

Italjet geeft een drooggewicht van 180 kilo op. Daar komen met 12 liter tankinhoud dus nog een paar extra kilootjes bij. Helemaal rijklaar gokken we op zo’n 200 kilo, wat voor een maxiscooter nog behoorlijk licht is. 

Alhoewel deze Dragster 500 officieel nog een concept is, komt ‘ie naar alle waarschijnlijkheid medio 2024 op de markt. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws