India brengt BSA weer tot leven
Een comeback van het Britse merk BSA werd vier jaar geleden al aangekondigd. Destijds met het bericht dat in 2018 de eerste nieuwe BSA’s van de band moesten rollen. Zover kwam het helaas niet. Toch blijken de plannen niet in schoonheid gestorven, want de eigenaar van de merkrechten, het Indiase Mahindra, noemt nu 2021 als hét jaar van de comeback.
Birmingham Small Arms Company heette de fabrikant officieel, maar iedereen kent het vooral van de afkorting BSA. Met haar tot in de jaren zestig geproduceerde eencilinder Gold Star werd dit Britse merk wereldberoemd, voor de klad er in de jaren zeventig in kwam.
Eind 2016 kocht het Indiase Mahindra middels dochteronderneming Yezdi de merkrechten op BSA en kondigde het aan onder de oude naam weer motorfietsen te gaan maken en internationaal op de markt te brengen. Inmiddels heeft Anand Mahindra, een Indiase miljardair en eigenaar van de Mahindra Group, in een interview met de Britse krant ‘The Guardian’ de comeback-plannen nieuw leven ingeblazen.
BSA moet in 2021 echt weer van start gaan, en wel met productie in Engeland. Momenteel zijn er uiteraard nog problemen in verband met Corona en de Brexit, maar het plan staat. BSA wil starten met motorfietsen met verbrandingsmotoren en op een later moment ook overstappen op elektro-aandrijving. En ‘later’ zou dan al eind 2021 betekenen. Mahindra wil op korte termijn een R & D-locatie in het Engelse Banbury openen.
Mahindra is in de motorwereld ondertussen geen onbekende naam meer. In 2011 nam het concern als constructeur met een eigen team al eens deel aan het Moto3-wereldkampioenschap. In India hoort Mahindra als fabrikant van auto’s, motorfietsen, landbouwmachines en vliegtuigen bij de grote spelers.
Wereldwijd heeft het meer dan 200.000 werknemers (ter vergelijk: BMW heeft wereldwijd 122.500 werknemers). Parallel aan de aankoop van BSA verwierf Mahindra destijds ook de Indiase licentierechten van het van oorsprong Tsjechische Jawa. De eerste nieuwe Jawa-modellen zijn er ondertussen al te koop. Ook tot het portfolio van het concern horen de motor- en scooteronderdelen van Peugeot.