Nieuws

Hydra Glide nieuwste aanwinst in Harley-Davidson Icon-serie?

In 1949 was het de eerste Harley-Davidson met een hydraulische telescoopvork. Als we de voortekenen mogen geloven keert de Hydra Glide uit het Panhead-tijdperk dit jaar terug als een revivalmodel in Harley’s Icon-serie.

Met de Icon-modellen eert Harley-Davidson sinds 2021 elk jaar haar eigen geschiedenis met een speciaal model. De Hydra Glide Revival zou volgens uitgelekte registratiedocumenten niet heel lang meer op zich moeten laten wachten. En dat zou precies op tijd zijn voor de 75e verjaardag van de eerste Harley met oliegedempte telescoopvork.

De Hydra Glide uit 1949 (foto) was de eerste Harley met een hydraulische telescoopvork, ter vervanging van de Springer-vork, die in die tijd wijdverbreid was en vandaag de dag nog steeds een trouwe schare fans heeft. Het stijve frame had nog steeds de Panhead V-twin met 989 cc. In 2024 zal de nieuwe Hydra Glide Revival uiteraard aanzienlijk moderner zijn. Het motorblok zal de huidige, Milwaukee Eight zijn, volgens de registratiegegevens de 114-motor met 1.868 cc, 95 pk bij 5.020 tpm en 159 Nm bij 3.000 tpm. 

De technische basis van de nieuwe Hydra Glide Revival wordt waarschijnlijk gevormd door de huidige Heritage Classic. De wielbasis van 1.630 millimeter en de bandenmaten van 130/90B16 voor en 150/80B16 zijn hetzelfde. Met een rijklaar gewicht van maar liefst 330 kilo is de Hydra Glide Revival net zo zwaar als de Heritage Classic. Hoe de Hydra Glide Revival er verder uitziet blijft nog even gissen, maar we gokken op een Heritage Classic zonder de zijkoffers en het duozadel. Het monozadel is zeer waarschijnlijk afkomstig de Electra Glide Revival en wordt ‘zwevend’ gemonteerd.  

Vermoedelijk ziet Harley-Davidson af van de chromen rail erachter. De voorkant van de nieuwe Hydra Glide zal zo goed als zeker de grote ‘Daymaker’-koplamp dragen, met daarboven de ruit die we kennen van de Heritage. De grote voor- en achterspatborden blijven waarschijnlijk ongewijzigd, alleen met nieuwe belettering.

Tot nu toe presenteerde Harley-Davidson de jaarlijkse Icon-modellen in de lente, tussen eind april en begin mei. De vermelding in de database van de registratieautoriteit in Zwitserland eind februari wijst in ieder geval op een vergelijkbare tijdlijn.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test CFMoto 450MT

Eerste test CFMoto 450MT

27 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Nieuw kentekenbewijs in aantocht

Nieuw kentekenbewijs in aantocht

27 april, 2024

Het kentekenbewijs gaat veranderen. Het nieuwe kentekenbewijs wordt vanaf half juni uitgegeven en het heeft een ...
Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws