Nieuws

Husqvarna verrast met nieuwe Vitpilen en Svartpilen

Husqvarna verrast vroeg in het jaar met nieuwe uitvoeringen van de Vitpilen naked bike en de Svartpilen scrambler, elk in zowel 125cc- als 400cc-uitvoering verkrijgbaar.

Als je vluchtig kijkt, zul je de Husqvarna Svartpilen 401 (€ 7.550,-) en Vitpilen 401 (€ 7.450,-) uit 2024 niet als zodanig herkennen, maar volgens Husqvarna is er bijna geen schroefje hetzelfde gebleven. Dat begint al met het motorblok. Net als in de nieuwe 390 Duke van zustermerk KTM meet de eencilinder nu 399cc en levert ‘ie 45 pk bij 8.500 tpm, wat hem tevens geschikt maakt voor het A2-rijbewijs (max. 48 pk). Het blok heeft een nieuwe cilinderkop, aangepaste injectiesoftware en een gemodificeerde zesversnellingsbak met ‘Easy Shift’.

Net als bij KTM betekent een plus van één pk vermogen echter ook dat het gewicht omhoog gaat. Volgens de A2-regelgeving is een maximum van 0,2 kW vermogen per kilogram (rijklaar gewicht) toegestaan. Als we de nieuwe Svartpilen 401 als voorbeeld nemen, betekent dit dat hij minimaal 165 kilo weegt met een volle 13-liter benzinetank. Het vorige model woog 7 kilo minder. Klagen over de upgrade van het blok doen we zeker niet, temeer daar het maximum koppel ook is toegenomen, met 2 Nm tot 39 Nm bij 7.000 tpm.

Ook rond die eencilindermotor zien we wat wijzigingen. Hoewel het buizenframe op het eerste gezicht hetzelfde oogt, is het wel degelijk nieuw. Dat werd noodzaak omdat Husqvarna de zithoogte van zowel de Svartpilen als de Vitpilen wilde verlagen. Om dat te realiseren verhuisde de voorheen verticaal gemonteerde achterschokdemper van het midden naar de rechterkant van de aluminium swingarm. Hierdoor ging de zithoogte van 835 millimeter naar 820. Verder is kentekenplaathouder die aan de swingarm was bevestigd verleden tijd; hij zit nu direct aan de achterkant en zet de lijn van het zadel en het achterlicht voort. Er zijn ook updates aan de vering. Achter zijn vanaf dit modeljaar de veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar en voor de in- en uitgaande demping.

Qua elektronica en assistentiesystemen zijn de 401-modellen ook weer helemaal bij de tijd. Boven het stuur huist een 5-inch TFT-display en daarnaast hebben de Husqvarna’s twee rijmodi, instelbare hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, eveneens instelbaar bochten-ABS, blipper, smartphone-connectiviteit, cruise control en USB-C-aansluiting. Ook wat dat betreft zijn beide modellen identiek.

Verschillen zijn er ook niet meer in het stuur. Waar de Vitpilen voorheen sportieve clip-ons had,k heeft ‘ie nu net als de Svartpilen een buizenstuur, alleen is het wat lager gepositioneerd. De reden voor deze wijziging was dat het sportieve uiterlijk van de Vitpilen ten koste ging van het zitcomfort. De hogere druk op de clip-ons en de nadrukkelijk voorovergebogen zithouding zorgden voor een vermoeiend geheel. Heel anders in ieder geval dan de meer rechtop-zit op de Svartpilen.

Voor de rest blijft de Vitpilen, net als de Svartpilen, trouw aan zijn stijl. Dit begint al met de ‘stroomlijn’ met de kenmerkende uitstulpingen die het design van Husqvarna’s retro-modellen kenmerkt en nu iets meer van het buizenframe afdekken. Die zijpanelen strekken zich nu bijna uit tot de klassiek ronde led-koplamp. Nieuw zijn de aluminium gietwielen, die het sportieve uiterlijk van de Vitpilen onderstrepen. Net als het forse voorspatbord, dat duidelijk verschilt van het slanke exemplaar van het vorige model.

Ook de 125cc Svartpilen (€ 6.590,-) en Vitpilen (€ 6.490,-) heeft Husqvarna flink herzien. Met name het motorblok is afgeslankt en zou 6 kilo lichter zijn dan voorheen. En tot dusver moest de Svartpilen in zijn eentje om de gunst van 125cc-rijders dingen, maar met de komst van de Vitpilen 125 is dat nu verleden tijd. Beide zijn trouwens voorzien van bochten-ABS.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws