Husqvarna Ottocento2
MotoPlus teste afgelopen week in Zuid-Afrika de nieuwe BMW K1600 zescilinder. Daarover lees je alles in MotoPlus 5 van 10 maart, met naast een uitgebreide proefrit ook een interview met de ontwerpers. Ook spraken we daar met BMW-baas Hendrik von Kuenheim. Uiteraard ging dat over de huidige successen van BMW Motorrad, maar ook over BMW’s dochteronderneming Husqvarna.
Von Kuenheim: “Husqvarna zit in een hele lastige markt. De inkt onder het overname-contract was nog niet droog of de offroad-markt zakte in met 60%. Maar we zetten de schouders er onder, al blijft het een lastige klus. We hebben in Varese een nieuwe fabriek gebouwd, maar omdat de productie van de pure offroadmodellen in feite in een kort tijdsbestek plaats vindt, is er nu een overcapaciteit in die fabriek. Om dat op te vullen met een model dat het hele jaar door loopt, lanceren we een het eind van dit seizoen al één nieuwe sportieve wegmotor onder de merknaam Husqvarna. Het wordt een exclusieve machine, gebaseerd op een tweecilinderblok van BMW. Voor de rest kan ik je alleen maar verwijzen naar de Eicma in Milaan, dit najaar.”
Aangezien we zelf nog niet direct een BMW R1200-boxerblok in een Husqvarna zien, gokken we dus op een nieuwe, fris gestyleerde sportieve machine op basis van het BMW F800-blok. BMW heeft zelf geen supersportieve versie van de F800 in haar programma, dus die taak kan mooi door Husqvarna worden vervuld. Maar zo bizar als de Mille3, die Husqvarna afgelopen jaar op de Eicma toonde, zal de Husqvarna Ottocento2 (800-tweecilinder) zeker niet zijn. We schatten in dat deze nieuwe Husqvarna verder gaat waar ooit de Yamaha TRX850 of oude Ducati 900SS ophielden.