Nieuws

Honda’s double clutch-bak

Na de CVT-transmissies op hun scooters en de Human Friendly hydraulische transmissie op de DN01, werkt Honda nu heel hard aan een ‘New Generation Transmission’ met een dubbele koppeling. We kennen dit principe inmiddels uit de autowereld als de DSG-versnellingsbak, waarmee met name Audi en VW fuore maken en die nu veel navolging vindt.

In grote lijnen wordt de transmissie dubbel uitgevoerd met één koppeling voor de versnellingen 1,3 en 5 en een koppeling voor de tweede, vierde en eventueel zesde versnelling. Het idee erachter is dat als je bijvoorbeeld in de eerste versnelling rijdt, de tweede al kant-en-klaar wordt gezet, met enkel de koppeling nog vrijgekoppeld. Op het schakelmoment hoef je dus geen tandwielen of schakelmoffen meer te verschuiven, maar kan de elektronica in een fractie van een seconde de ene koppeling vrijmaken en exact tegelijkertijd de andere koppeling aan laten grijpen. Terwijl dan de tweede versnelling actief is, kan in de andere aandrijflijn alvast weer even gewisseld worden van 1 naar 3, zodat de derde versnelling weer klaar staat voor gebruik en er weer in een flits kan worden overgeschakeld. Op die manier krijg je een transmissie met ‘normale’ versnellingstappen, maar die stappen vloeien vrijwel naadloos in elkaar over, terwijl er aan het achterwiel een vrijwel continue trekkracht is.

Met name bij sportieve, snelle auto’s lijkt de DSG-bak het summum en het is dus niet zo vreemd dat Honda nu mogelijkheden ziet voor haar sportieve motorfietsen. Inmiddels schijnt de bak al te worden gebruikt in enkele Honda Quads, maar het lijkt een kwestie van tijd voordat de tweewielers ermee uitgerust gaan worden. Met deze dubbele-koppeling-transmissie wordt immers een heel korte schakeltijd gerealiseerd, waardoor de acceleratie verbeterd en tegelijkertijd het rijcomfort hoger wordt. Ook zou deze nieuwe transmissie beter zijn voor het brandstofverbruik. Belangrijk bij dit alles is dat de nieuwe transmissie met twee transmissielijnen heel kunstig in elkaar is geknutseld, waardoor hij niet meer ruimte dan een gewone conventionele bak met één koppeling inneemt.

Wie weet is de 2010-Fireblade wel met een DSG-bak te bestellen!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Brembo neemt Öhlins over

Brembo neemt Öhlins over

11 oktober, 2024

Verrassend nieuws zo vlak voor het weekend: remfabrikant Brembo koopt veringspecialist Öhlins voor 370 miljoen ...
Roof breidt Boxer-lijn uit

Roof breidt Boxer-lijn uit

11 oktober, 2024

Bijna dertig jaar geleden alweer begon het succesverhaal dat Roof Boxer heet, een innovatieve systeemhelm met een ...

Overig nieuws